مقصر گرانی گوشت و مرغ پیدا شد!

علی رغم اختصاص ارز به واردات نهاده های دامی، اما قیمت ذرت و کنجاله سویا به سبب ناکارآمدی سامانه بازارگاه نرخ مرغ و گوشت قرمز را هم افزایش می دهد.
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، چند ماهی است که تامین نهاده دامی مورد نیاز با نرخ مصوب، تولیدکنندگان دام و طیور را دچار سردرگمی کرده است چرا که اختلاف چند برابری قیمت با نرخ مصوب در افزایش هزینه تمام شده تولید تاثیر سوء دارد، این در حالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار برمبنای نهاده با نرخ مصوب، قیمت ها را اعلام می کنند که این امر با واکنش شدید دامداران و مرغداران مواجه شده است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که علی رغم اختصاص ارز به واردات، ذرت و کنجاله به سبب نظام ناکارآمد توزیع با نرخ مصوب به دست تولیدکننده نمی رسد، درحالی که برای شفاف کردن توزیع نهاده دامی، سامانه بازارگاه ایجاد شده است که تولیدکنندگان نه تنها سودی از این امر حاصلشان نشده است، بلکه با توزیع قطره چکانی ذرت و کنجاله سویا و دوگانگی قیمت در بازار و سودجویی عوامل واسطه و دلال، صنعت دچار بحران جدی شده است.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت کنجاله سویا به مرز ۱۰ هزار تومان و ذرت ۳ هزار تومان رسیده که با نرخ مصوب خود اختلاف چندبرابری دارد که اگر مسئولان تدابیری برای رفع این بحران نیندیشند، با استمرار این روند بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می شوند که در آن صورت چاره ای جز تامین نیاز کشور همانند گذشته از طریق واردات نیست.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از مشکلات اصلی فعالان دام و طیور طی هفته های اخیر و راهکار رفع این بحران با خبر شویم:

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از پیرامون آشفتگی بازار نهاده های دامی اظهار کرد: در حال حاضر کنجاله سویا ۳ برابر بالاتر از نرخ مصوب به دست تولید کننده می رسد که این موضوع بسی جای تامل دارد که چرا با وجود واردات نهاده با ارز مصوب، شاهد اختلاف قیمت در بازار هستیم.

وی افزود: برخی از واردکنندگان پس از واردات نهاده به جای توزیع اقدام به عرضه با قیمت های نجومی در بازار آزاد می کنند که دامدار برای سیرکردن شکم دام چاره ای جز خرید ندارد.

سلطانی ادامه داد: علی رغم اذعان مسئولان، پیرامون ذخایر مناسب نهاده دامی در بنادر، اما شاهد اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد نهاده های دامی هستیم، در حالی که یک ریال هم نباید نرخ ذرت و کنجاله سویا به سبب واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختلاف داشته باشد.

بیشتر بخوانید

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه اختلاف ۳ تا ۴ برابری قیمت کنجاله سویا با بازار آزاد توجیه اقتصادی ندارد، بیان کرد: این در حالی است که در سایه کمبود یا فقدان نظارت دستگاه های متولی سوء استفاده هایی رخ می دهد.

وی با تاکید بر این مسئله که کار توزیع نهاده های دامی باید دست کاردان سپرده شود، بیان کرد: مسئولان ذی ربط به جای واگذاری امور به تشکل و اتحادیه ها، کار را آزادانه در اختیار وارد کنندگان گذاشته اند که متاسفانه برخی از آن ها با نگهداری نهاده در انبار ها و سوء استفاده از فضای موجود، اقدام به عرضه با قیمت های بالا در بازار می کنند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران از کمبود نهاده دامی با نرخ مصوب خبر داد و گفت: این در حالی است که کنجاله سویا، ذرت و جو به هر میزانی که دامداران از بازار آزاد بخواهند، ظرف چند ساعت تخلیه می شود.

وی قیمت مصوب هر کیلو جو را یک هزار و ۵۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو جو در بازار آزاد ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۹ هزار تا ۱۰ هزار تومان است.

این مقام مسئول با تاکید بر توزیع نهاده از سوی تشکل ها و اتحادیه بیان کرد: با استمرار روند توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه، اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد بیشتر می شود، از این رو دولت باید تمهیداتی بیندیشد چرا که با توزیع نهاده از طریق تشکل ها قیمت ها به یکدیگر نزدیک است یا در برخی موارد بازار آزاد ارزانتر از نرخ مصوب بود.

تعداد معدود واردکنندگان علت اصلی گرانی نهاده دامی
رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، تعداد معدود وارد کنندگان را علت اصلی گرانی نهاده های دامی در بازار برشمرد و گفت: هم اکنون کنجاله سویا با نرخ ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان در استان های مختلف عرضه می شود که با نرخ مصوب اختلاف چندبرابری دارد.

وی افزود: با وجود آنکه جوجه طی مدت زمان ۴۰ تا ۴۵ روز به ثمر می نشیند، از این رو تدابیری برای افزایش چند برابری قیمت نهاده های دامی باید اندیشیده شود.

نوروزی ادامه داد: دولت تدابیری در جهت حمایت از مرغداران و کشاورزان باید بیندیشد تا سلطان وارد کننده نهاده دامی نتواند سود های هنگفتی را به جیب بزنند.

نوروزی ادامه داد: بار ها اعلام کرده ایم که در خصوص تولید سالیانه مرغ، میزان سویا تولید داخل باید سیاست گذاری دقیقی صورت گیرد تا کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اختلاف چند برابری قیمت مصوب نهاده های دامی با بازار آزاد بیان کرد: علی رغم اختصاص ارز نیمایی به واردات، اما ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد با نرخ های چند برابری نسبت به سامانه بازارگاه عرضه می شود که علت این گرانی ها ناشی از تعداد معدود واردکنندگان است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دوره قبل به آقای حجتی اعلام کردیم که برای رفع مشکلات در حوزه دام و طیور نیاز به سند استانی داریم به طوریکه با آنالیز عرضه و تقاضا اقدام به واردات کنیم.

تامین ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز از طریق سامانه بازارگاه
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی همچنان آشفته است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ یک از استان ها آمار دقیقی از میزان ذرت و کنجاله سویا مورد نیاز برای ورود به ماه بعدی را ندارند که همین امر موجب شده مرغداران با چشم بسته اقدام به جوجه ریزی کنند.

وی افزود: با وجود آنکه هیچ یک از استان ها آمار دقیقی از میزان نهاده توزیعی از ابتدا تا پایان ماه از طریق سامانه بازارگاه ندارند، از این رو نمی توانند آمار و اطلاعات دقیق در اختیار مرغدار بگذارند تا بر مبنای آن برای تولید برنامه ریزی کند.

حجت با اشاره به اینکه امکان رصد نهاده توزیعی از طریق تشکل های مرکزی وجود دارد، بیان کرد: اگر همانند گذشته ذرت و کنجاله سویا از طریق تشکل های مرکزی به جای سامانه بازارگاه توزیع شود، این امکان وجود دارد که آمار نهاده های دامی را در اختیار مرغداران گذاشت تا دیگر شاهد افزایش لجام گسیخته ذرت و کنجاله سویا در بازار نباشیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: عرضه کنجاله سویا با نرخ ۱۰ هزار تومان بدان معناست که قیمت مرغ در بازار به بالای ۲۰ هزار تومان می رسد، در غیر این صورت تولید برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ تا ۴۴ درصد نهاده دامی از طریق سامانه بازارگاه توزیع می شود، گفت: مرغداران مابقی نهاده مورد نیاز را در بازار آزاد تامین می کنند که به سبب فقدان نظارت در بازار آزاد، تولیدکنندگان به سبب آنکه با موجود زنده سروکار دارند، چاره ای جز خرید با هر قیمتی ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: در گذشته با توزیع نهاده از طریق تشکل ها به سبب مدیریت واحد، مرغداران با مشکلات فعلی مواجه نبودند که متاسفانه در شرایط فعلی به سبب آنکه عمده وقت بخش دولتی در اجرا صرف می شود، دیگر فرصتی برای نظارت ندارند که این امر به سبب سوء استفاده توزیع کنندگان، تولید را دچار خدشه می کند.

حجت در پایان تصریح کرد: با نوسان چشمگیر نهاده های دامی و افزایش هزینه های تولید، مرغدار چاره ای جز عرضه با قیمت تمام شده ندارد، در غیر این صورت امکان ادامه تولید وجود ندارد، در حالیکه با واگذاری امور به دست تشکل ها شاهد سو استفاده در توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه و اختلاف ۴ برابری قیمت کنجاله سویا با نرخ مصوب نیستیم.

نرخ کنجاله سویا به بیش از ۹ هزار تومان رسید
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، روند توزیع و قیمت نهاده های دامی و احتیاط مرغداران در جوجه ریزی را عامل افزایش قیمت مرغ برشمرد و گفت: با افزایش قیمت گوشت قرمز و اقتصادی بودن نرخ مرغ، تقاضا برای مصرف این ماده پروتئینی افزایش یافته است.

وی کمبود نهاده دامی با نرخ مصوب را علت اصلی کمبود جوجه ریزی در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به اختلاف معنادار قیمت مصوب نهاده های دامی با بازار آزاد انتظار می رود که دولت را اعلام کند چرا که قیمت فعلی مرغ مطابقتی با هزینه های تولید ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران از تامین و توزیع نهاده های دامی همچنان گلایه مند هستند، بیان کرد: تولیدکنندگان در امر جوجه ریزی با ترس و احتیاط عمل می کنند چرا که نسبت به آینده بازار نهاده دامی نگرانند.

اسداله نژاد ادامه داد: علی رغم اذعان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، بازار نهاده های دامی نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه حادتر شده به طوریکه قیمت کنجاله سویا به بیش از ۹ هزار تومان رسیده است که این امر واحد های تولیدی را در تامین نهاده های مورد نیاز با مشکلاتی روبرو کرده است.

به گفته وی، با وجود ترس مرغداران از گرسنگی مرغ های انتظار می رود که دستگاه های مسئول به وعده هایشان عمل کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی وضعیت مساعدی ندارد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین نهاده به سبب مشکل تامین ارز نمی تواند تمامی ذرت و کنجاله مورد نیاز مرغداران را با نرخ مصوب تامین کند.

با وجود محدودیت و مشکلات تامین ارز نهاده های دامی بر آورد می شود که در بحث تامین ذرت و کنجاله سویا با بحران مواجه شویم. بنابر آمار ماهیانه ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با این وجود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می شود که این میزان جوابگوی نیاز داخل است.