مصرف سفیده تخم مرغ خام ممنوع

سلامت نیوز : بعضی ها ممکن است تخم مرغ خام را به صورت مخلوط با شیر به عنوان یک غذای مکمل به اطفال بخورانند. گاهی عده ای از افراد در ترکیب برخی غذاهای خانگی آماده مصرف نظیر سس از تخم مرغ خام استفاده می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،حتی برخی ورزشکاران به ویژه در رشته بدنسازی سفیده تخم مرغ خام را در قالب معجون های تقویتی مصرف می کنند. اما باید دانست که مصرف سفیده تخم مرغ به صورت خام غیر بهداشتی است. سفیده تخم مرغ حاوی نوعی پروتئین به نام آویدین است. این پروتئین تحت شرایطی اثر ضدتغذیه ای دارد؛ زیرا پروتئین آویدین می تواند با بیوتین یا ویتامین B7 ترکیب شده و مانع جذب آن در روده انسان شود. از طرفی آنزیم های روده قادر به شکستن پیوند بین بیوتین و آویدین نیستند.

ویتامین بیوتین به عنوان پیش نیاز ساخت آنزیم های کربوکسیلاز در بدن مورد نیاز بوده و کمبود آن تولید این آنزیم ها را مختل می کند. بیوتین برای رشد و متابولیسم سلولی و دفع دی اکسید کربن مورد نیاز است. این ویتامین در تولید اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه والین و ایزولوسین و همچنین گلوکز نقش دارد. ویتامین بیوتین در بسیاری از غذاها وجود دارد. جگر، ازگیل، سبزیجات برگ دار و بادام زمینی سرشار از بیوتین هستند.

اگر مصرف سفیده تخم مرغ خام به یک عادت غذایی تبدیل شود، ممکن است تاثیراتی مخرب روی سلامت انسان بگذارد. مصرف یکباره مقدار سفیده ۱۵ عدد تخم مرغ به صورت خام گاهی سبب عوارض حاد بیماری می شود. البته شکل حاد بیماری شایع نبوده و کمبود بیوتین معمولا به شکل مزمن بروز می کند و علائم آن شامل درماتیت و پوسته پوسته شدن پوست، درد عضلانی، ریزش مو، التهاب زبان و ضعف عمومی است.

حرارت ناشی از آب پز کردن و سرخ کردن تخم مرغ سریعا ساختار پروتئینی آویدین را تغییر شکل داده و غیر فعال می کند؛ لذا عوارض یادشده صرفا با مصرف سفیده تخم مرغ خام رخ می دهد و حرارت دادن تخم مرغ خطر را کاملا رفع می کند. البته غیر از آویدین موجود در سفیده تخم مرغ، عوامل دیگری می تواند موجب اختلال در جذب ویتامین بیوتین شود که از جمله آنها می توان به مصرف الکل، زیاده روی در مصرف میوه های نارس نظیر خرمالو، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و… اشاره کرد.