مرغ ذبح‌شده در کشتارگاه‌های صنعتی بیماری ندارد

شیوع بیماری‌های مشترک دام و انسان در یک ماه اخیر سبب شده است که نگرانی‌های بهداشتی و اجتماعی نسبت به این پدیده واگیردار در سطح جامعه بیشتر شود.

بعدازآنکه در هفته‌های گذشته از سوی مراجع رسمی وجود ویروس آنفلوانزای نوع حاد پرندگان در شمال کشور تائید شد اقدامات تأمینی و قرنطینه‌ای شدیدی نسبت به پرندگان اهلی در استان مازندران اتخاذ شد.

بنا بر اعلام سازمان دامپزشکی کشور تمام پرندگان اهلی در استان مازندران جمع‌آوری و معدوم شده‌اند و مأموران این سازمان همچنان به بازرسی منازل و روستاها ادامه می‌دهند.

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: معمولاً بیماری‌های مشترک دام و انسان از طریق خارجی وارد کشور شده است حالا یا به‌صورت سفر اتباع دیگر کشورها به ایران یا از طریق حیوانات واردشده که اصول قرنطینه‌ای و دامپزشکی در مورد آنان رعایت نشده است. به‌طور مثال بیماری ابولا توسط مسافران حج تمتع وارد کشور شد که خوشبختانه بلافاصله کنترل شد.

وی در خصوص مرجع کنترل این‌گونه بیماری‌ها در کشور گفت: متأسفانه بحثی که به وجود آمده و هنوز هم حل‌نشده، موازی کاری بین دو سازمان در این زمینه است. در کشور وظیفه کنترل این‌گونه موارد بر عهده سازمان دامپزشکی است. درحالی‌که ما عقیده داریم با توجه به مشکلات اخیر پیش‌آمده و گستردگی بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و مرگ‌آور بودن آن‌ها باید این وظیفه به سازمان غذا و دارو محول شود همان‌طوری که در قضیه گوشت‌های بوفالوی آلوده به کیست‌های چربی این سازمان وارد شد و جلوی واردات آن را گرفت.

نماینده مردم سردشت ادامه داد: در حال حاضر ما نزدیک به 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان داریم و بر همین اساس کمیسیون قصد دارد در این مورد حساس که رابطه مستقیم با سلامت مردم دارد ورود کرده و یک‌نهاد را متولی این امر کند. پیشنهاد ما این است سازمان غذا و دارو وظیفه نظارت نهایی بر ورود دام و طیور به کشور را داشته باشد.وی در مورد آخرین آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو نیز گفت: تا سه‌شنبه‌شب 9 نفر مبتلا به این بیماری در نقاط مختلف کشور گزارش‌شده است که متأسفانه سه نفر در استان‌های مازندران، کرمانشاه و خراسان رضوی فوت کرده‌اند. وی در خصوص آنفلوانزای حاد پرندگان گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها یا مرغداری‌های صنعتی گزارش نشده است و هر دو سازمان دامپزشکی و غذا و دارو به‌شدت بر این مرغداری‌ها نظارت دارند که ریسک ابتلای هم‌وطنان به صفر درصد برسد.وی سپس با انتقاد از جوسازی اخیر گفت به‌هیچ‌عنوان امکان ندارد که مصرف‌کننده نهایی از طریق مرغ ذبح‌شده در کشتارگاه‌های صنعتی و بعد در یخچال قرارگرفته شده به این بیماری مبتلا شود و متأسفانه فقط این جو زدگی سبب شده که مرغداری‌های استان مازندران در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

در مورد گوشت قرمز نیز همین مسئله صدق می‌کند و اگر هم‌وطنان در هنگام خرید دقت کنند که فقط گوشت مصرفی خود را از فروشگاه‌های مجاز خریداری کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.وی به دیدار خود با دکتر خلج، رییس دامپزشکی کشور در حاشیه دیدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان این اطمینان را به من دادند که وضعیت در کنترل کامل است و نیروهای این سازمان فعالیت شبانه‌روزی خود را ادامه می‌دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جواب سؤال عدم تمهید سازمان دامپزشکی بر ورود دام و طیور که سبب شده است اکنون مردم در معرض دو بیماری مهلک باشند، گفت: متأسفانه مهم‌ترین مشکل این بخش که سبب شده قدرت نظارتی آن بر این‌گونه واردات کاهش یابد، نبود اعتبارات لازم و کمبود منابع مالی است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با جلسه مشترکی که هفته گذشته کمیسیون با مدیران وزارت بهداشت و درمان در این خصوص داشته‌اند، تمهیدات لازم اجرایی شود.

علائم ابتلا به بیماری آنفلوانزای مرغی

بنا بر اعلام وزارت بهداشت این بیماری حاد علائمی مانند آنفلوانزا دارد و با تب و سرد درد همراه است و بعد از سه روز سبب خون‌ریزی‌های زیر جلدی و خونریزی از بینی و دستگاه‌های گوارشی و در صورت عدم مراجعه به پزشک سبب مرگ می‌شود.