مرغ در اسفندماه ارزان می‌شود

فعالان صنعت طیور کشور معتقدند قیمت مرغ که این روزها سیری صعودی را طی می‌کند، در اسفندماه ارزان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی‌ به گفته وزیر جهاد کشاورزی “قیمت مرغ گرم بیش از ۷۰ هزار ریال غیرمنطقی و اجحاف به مصرف‌کننده است” که طی هفته‌های اخیر قیمت مرغ روندی صعودی را طی کرده و به بیش از هفت هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت این کالای اساسی در آستانه ایام عید سبب ایجاد نگرانی‌هایی در میان مصرف‌کنندگان شده است اما تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور کشور، این امر را نگران‌کننده نمی‌دانند و معتقدند با توجه به ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام، این امر قابل مدیریت است، ضمن اینکه  در اسفندماه با کاهش بهای مرغ مواجه خواهیم شد.

همایون دارابی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با مهر با بیان اینکه میانگین کشوری قیمت مرغ در مراکز خرده‌فروشی به ۷۱۰۰ تومان و در مراکز عمده‌فروشی به ۶۷۰۰ تا ۶۸۰۰ تومان رسیده است، گفت: بخشی از بازار کشور متأثر از جو روانی است، بدون توجه به آثار این مسئله، ازنظر ما که تولید و ذخایر را در اختیارداریم و به لحاظ مسائل فنی، قیمت‌ باید در همین رنج فعلی باقی بماند، ضمن اینکه ذخایر مرغ‌ آن‌قدر زیاد است که اگر قیمت بخواهد از حد مطلوب تجاوز کند، بازار بلافاصله قابل مدیریت است.

به گفته وی، ذخایر مرغ شرکت پشتیبانی امور دام در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار تن است.

در همین حال، مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی استان تهران نیز معتقد است در اسفندماه همه‌چیز به روال عادی خود بازمی‌گردد، وی در این زمینه به مهر گفت: در حال حاضر سن جوجه‌هایی که در مرغداری‌ها وجود دارند، کافی نیست و به همین دلیل با افزایش قیمت مرغ در بازار مواجه هستیم. از ابتدای اسفندماه که جوجه‌ها به سن بازار می‌رسند، قیمت مرغ نیز کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، حسین شعبانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان البرز نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: طی چند ماه اخیر قیمت مرغ با کاهش زیادی همراه بود؛ به همین دلیل وقفه‌ای در تولید ایجاد شد اما هم‌اکنون همه‌چیز خوب پیش می‌رود و اوضاع مطلوب است.

وی ادامه داد: از دهم اسفندماه به بعد، تولید فراوان می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. کسانی که جوجه ریزی انجام داده‌اند در حال حاضر گله‌هایشان ۳۶ الی ۳۷ روزه است، ۱۰ روز بعد شروع به بارگیری می‌کنند و بازار روند عادی پیدا می‌کند.

شعبانی تصریح کرد: البته نباید توقع داشت تولیدکننده از جیب خود به مصرف‌کنندگان یارانه بدهد و قیمت منطقی مرغ زنده حداقل ۴۸۰۰ تا ۴۹۰۰ تومان است.