مرغ ایرانی قابلیت رقابت در بازارهای روسیه را ندارد

 

ازآنجاکه صادرات محصولات پروتئینی به روسیه سرانجام توانست مجوز بگیرد، اما قیمت تمام‌شده بالای این محصول پروتئینی باعث می‌شود که نتوانیم با مرغ برزیلی در بازار روسیه رقابت کنیم؛ بنابراین صادرات به این بازار مقرون‌به‌صرفه نیست.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره اخذ مجوز صادرات محصولات پروتئینی به روسیه گفت: باوجودآنکه برای صادرات محصولات پروتئینی همچون مرغ، پروتکل‌های مربوطه به امضا رسیده است و می‌توانیم آسان‌تر از گذشته صادرات به کشور روسیه داشته باشیم، اما مهم‌ترین مشکل موجود آن است که مرغ ایرانی قابلیت رقابت با مرغ برزیلی و سایر محصولات پروتئینی که در بازارهای روسیه عرضه می‌شود را ندارد.

محمد یوسفی افزود: کشور اوکراین در نزدیکی روسیه قرار دارد و برای حمل‌ونقل محصول، هزینه زیادی را متقبل نمی‌شود، علاوه بر آن، کشور برزیل که صادرکننده مرغ و سایر محصولات پروتئینی به روسیه و سایر کشورها است، این محصول را باقیمت پایینی عرضه می‌کند؛ درحالی‌که مرغ ایرانی برای آنکه صادراتی شود، باید به قیمت تمام‌شده‌اش هزینه حمل اضافه شود که ازلحاظ دلاری در بازارهای روسیه باقیمت امروز به 2.6 دلار می‌رسد، درحالی‌که کشور برزیل مرغ خود را باقیمت 1.9 دلار در بازارهای روسیه به فروش می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: کشور برزیل همچنین مرغ خود را در کشور عراق باقیمت 2.1 دلار عرضه می‌کند و به فروش می‌رساند، اما مرغ ایرانی در بازارهای عراق 2.2 دلار به فروش می‌رسد.

یوسفی ادامه داد: اصل صادرات بر رقابت استوار است. اگر نتوانیم با سایر کشورها و محصولات ارائه‌شده در سایر بازارها رقابت کنیم، درصحنه نمی‌توانیم موفق باشیم.

وی تصریح کرد: برخی کالاهای ایرانی همچون میوه و محصولات سبزی و صیفی همچون گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و… می‌توانند در بازارهای صادراتی بدرخشند، زیرا قیمت تمام‌شده آن‌ها مناسب است، اما قیمت تمام‌شده مرغ ایرانی بالا است و نمی‌تواند درصحنه رقابت حاضر شود.