مرغ ایرانی | حمایت تمام قد اتحادیۀ سراسری مرغداران گوشتی ایران از «مرغ آرین»

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران از تلاش برای احیای مرغ ایرانی آرین به منظور بهبود بازار و تمایل مردم برای مصرف مرغ سایز خبر داد.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی برنامۀ امنیت و سلامت گوشت، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران از تلاش برای احیای مرغ ایرانی آرین به منظور بهبود بازار و تمایل مردم برای مصرف مرغ سایز خبر داد.

آقای کمالی به تمایل کشتارگاه‌ها و خرده ‌فروشان برای فروش مرغ سنگین اشاره کرد و گفت: خرده فروشان ترجیح می‌دهند برای دریافت پول بیشتر مرغ سنگین‌تر در ترازو بگذارند زیرا می‌توانند پول بیشتری از مردم دریافت کنند. پیش از دوران دفاع مقدس، مردم ما نیز مرغ سایز با وزن‌های 1.2 تا 1.4 کیلوگرم همانند کشورهای منطقه و دیگر کشورهای دنیا مصرف می‌کردند، اما در دوران جنگ فرهنگ مصرف مرغ درشت رایج شد.

منافع کشتارگاه‌ها و خرده فروشی‌ها در مرغ سنگین وزن است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: البته عده‌ای به لحاظ اقتصادی منافعی در تولید و عرضه مرغ سنگین وزن دارند به طوری که مرغ سنگین برای کشتارگاه‌های که مرغ را خریداری می‌کنند و می‌فروشند، به دلیل کاهش ضایعات، سود بیشتری دارد. با توجه به اینکه مرغ سنگین، قیمت گران‌تری نسبت به مرغ سبک دارد از لحاظ کشتارگاه‌ها نیز کشتار یک مرغ سنگین از دو عدد مرغ سبک سود بیشتری دارد.

ایشان به تمایل خرده فروشان برای فروش مرغ سنگین اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر چون مردم مرغ را عددی از خردهفروشی‌ها خریداری می‌کنند، خرده‌فروشان نیز ترجیح می‌دهند برای دریافت پول بیشتر مرغ سنگین‌تر در ترازو بگذارند زیرا می‌توانند پول بیشتری دریافت کند. البته طبق قانون باید کشتارگاه‌ها مرغ سنگین وزن را برای قطعه بندی استفاده کنند اما تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است.

تلاش برای احیای مرغ ایرانی آرین

آقای کمالی گفت: به طور قطع مصرف مرغ سایز علاوه بر تولیدکننده و مصرف کننده برای منافع ملی کشور سودمند است زیرا تولیدکنندگان نیز از نهاده کمتری برای تولید مرغ کیفی استفاده می‌کنند. اکنون که با تشدید تحریم‌ها و مشکلات ارزی برای واردات نژادهای تجاری دیگر روبرو شدیم، دولت به این نتیجه رسید که ما از این ظرفیت مرغ آرین استفاده کنیم که در مقابل تحریم‌ها بتوانیم مقاومت کنیم به همین دلیل دوباره به سمت احیای مرغ آرین گام برداشته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی سیگنال‌های احیای مرغ آرین را امیدوار کننده دانست و ادامه داد: امیدواریم کسانی که به این سمت می‌روند مورد حمایت تحقیقاتی و اقتصادی لازم قرار بگیرند تا این مرغ بتواند در بازار رقابتی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

آقای کمالی در پایان افزود: آزمایش‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد مرغ آرین حداقل تا 37 روزگی فاصله زیادی با نژادهای تجاری دیگر ندارد و به طور طبیعی می‌تواند در شرایط تحریم جایگزین نژادهای دیگر شود.