مرغ ارگانیک نداریم

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌های کشور بدون داشتن صلاحیت برای آموزش دانشجوی دامپزشکی جذب می‌کنند، اظهار داشت: بر اساس ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، وزارت علوم و تمام مراکز آموزش عالی موظف‌اند، برای جذب دانشجو در هر رشته‌ای از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تعداد و جنسیت آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی مجوز بگیرند.

وی افزود: درحالی‌که مشاهده می‌شود، از تعداد 12 دانشگاه دولتی که پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی دارد فقط 7 واحد دانشگاهی دارای احراز شرایط برای جذب دکترای عمومی دامپزشکی است و از دانشگاه آزاد اسلامی هم فقط 3 واحد کیفیت جذب دکترای عمومی دامپزشکی را دارد تعداد بیشتری از این دانشگاه‌ها دانشجو جذب می‌کنند، به‌طوری‌که در اغلب دانشگاه‌های آزاد بدون هیچ‌گونه شرایط و صلاحیتی برای این کار به جذب دانشجو می‌پردازند.

وی بیان داشت: حدود 13 هزار دکتر دامپزشک در بخش دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند و پیش‌بینی می‌شود، بر اساس پذیرش دانشجو تا سال 1404 این تعداد بیش از 19 هزار نفر افزایش یابد.

خلج بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود 550 تا 600 دامپزشک در کشور موردنیاز است و به ازای این تعداد 1.5 برابر کاردان و کارشناس دامپزشکی سالانه نیاز داریم.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بنابراین باید دولت و مجموعه دستگاه‌های اجرایی دست‌به‌دست هم دهند و علاوه بر ارتقای سطح علمی دامپزشکان، بر اساس نیاز و در دانشگاه‌هایی که صلاحیت جذب دانشجو در رشته دامپزشکی را دارند، این اقدام صورت گیرد.

در ادامه این نشست عباس عباسی مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: مرغ ارگانیک در کشور تولید نمی‌شود، بلکه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در کشور تولید می‌شود.

وی بیان داشت: مرغ بدون آنتی‌بیوتیک که به‌اصطلاح به آن مرغ سبز گفته می‌شود، در 3 مرحله مورد پایش قرار می‌گیرد و پس از آزمایش‌ها درصورتی‌که هیچ آنتی‌بیوتیکی در آن مشاهده نشد، به‌عنوان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک عرضه می‌شود.

عباسی بیان داشت: هیچ‌گونه مجوزی برای تولید مرغ ارگانیک در کشور صادر نشده و چنین مرغی هم در کشور تولید نمی‌شود.

خلج در ادامه با اشاره به افزایش سامانه‌های سازمان دامپزشکی گفت: تعداد سامانه‌ها در بخش‌های مختلف تعداد دارویی و مواد اولیه از 11 به 17 سامانه مختلف دارویی، مواد اولیه و سایر بخش‌ها از 11 به 17 سامانه رسیده است.

خلج با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سامانه‌ها تعداد مراجعات به سازمان دامپزشکی کاهش می‌یابد، اظهار داشت: در راستای تکریم ارباب‌رجوع، از این به بعد متقاضیان مراجعه به سازمان می‌توانند تقاضای خود را در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند و مدارک خود را در سایت سازمان بگذارند و مراحل پیشرفت کار خود را از طریق سامانه ردیابی کنند و بنابراین رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان دامپزشکی ازاین‌پس از طریق ایمیل یا پیامک صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی دام و طیور زنده و همچنین فرآورده و نهاده‌های دامی باید تحت نظارت و کنترل کامل قرار گیرد، تصریح کرد: در این رابطه با سازمان راهداری تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم، تا در صورت ورود کالا، فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی به یک استان، دامپزشکی استان مربوطه کالای حمل شده به آنجا را بررسی کند و برگه تردد برای آن صادر کند.

خلج با بیان اینکه در این راستا باید نیروی انتظامی هم همکاری داشته باشد، گفت: کامیون‌های حامل دام، فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی کد و شناسه بهداشتی می‌گیرند و درصورتی‌که کامیون حامل مواد مذکور فاقد کد بهداشتی بود، با آن برخورد می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی بیان داشت: بنابراین هر نوع جابه‌جایی دام، طیور زنده و فرآورده‌ و نهاده‌های دامی تحت نظارت و توسط شبکه رصد می‌شود و باوجوداین شاهراه الکترونیک در سازمان، امکان ردیابی تمامی محموله‌ها فراهم می‌شود و درصورتی‌که کامیونی شرایط حمل را نداشته باشد از عبور آن جلوگیری می‌شود و محصول حمل شده فرآورده‌ غیرمجاز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش خوراک دام سالانه 500 هزار مورد بارگیری می‌شود، بیان داشت: قرار است این سامانه تا اواسط شهریورماه سال آینده به‌طور کامل تمام کالاهای وارداتی موجود در کشور را رصد کند.

کاهش تلفات 30 درصدی طیور

وی با اشاره به کاهش تلفات 30 درصدی طیور در دو سال گذشته، گفت: کل تلفات طیور در پایان سال 91، 11.2 درصد بوده است و در 10 ماهه اول امسال به 7.8 درصد کاهش‌یافته است.

خلج افزود: در 10 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم شاهد کاهش 28 درصدی کل بیماری‌های دامی که بر این اساس بیماری لمپی اسکین 60 درصد، تب برفکی 30 درصد، طاعون نشخوارکنندگان کوچک 56 درصد کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به 35 میلیون و 800 هزار واکسیناسیون گفت: میزان واکسیناسیون در 10 ماهه امسال نسبت به کل سال 93 حدود 30 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اختصاص 12 میلیارد تومان توسط هیئت دولت به سازمان دامپزشکی گفت: 5 میلیارد تومان برای خرید واکسن تب برفکی و 7 میلیارد تومان برای پرداخت خسارت مربوط به سل دامی، بروسلوز و بیماری‌ مشترک از این محل پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: سال گذشته بر اساس اعلام سازمان شیلات 22 هزار تن میگو تولید شد و امسال میزان تولید این محصول به 17 هزار تن رسید،

وی افزود: ساختار تولید میگو در کشور چندان مناسب نیست و تولید‌کنندگان برای تولید پایدار و سالم در این محصول باید تدابیری اتخاذ کنند.

خلج بیان داشت: برای تولید پایدار باید ساختار تولید، مراکز تکثیر، لارو، خوراک میگو، آب مصرفی در مزارع میگو باید منطبق با ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی باشد، درحالی‌که هم‌اکنون در مواردی این موضوعات رعایت نمی‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی در توان خود برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری و تولید میگوی سالم و بهداشتی تلاش می‌کند و همه تولید‌کنندگان هم باید از سیاست‌های بهداشتی این سازمان پیروزی کنند.

وی افزود: این در حالی است که در سال جاری محموله‌های قاچاق خوراک دام و مراکز تکثیر و پرورش بچه میگو شناسایی‌شده است و حتی ردپای بیماری لکه سفید در آن مشاهده‌شده است.

خلج با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی معتبر است، بیان داشت: در کنار کیت‌های ایرانی برای آزمایش این سازمان از کیت‌های خارجی مورد تائید سازمان جهانی بهداشت دام هم استفاده می‌کند، اما باید بگویم که سازمان دامپزشکی پلیس نیست، تا در همه موارد تخلف حضورداشته باشد و درصورتی‌که فردی از کشور دیگر مثلاً بنگلادش اقدام به واردات قاچاق خوراک دام کرد آن را به‌موقع شناسایی کند.