مرغداران منتظر پایان بی‌تدبیری!

این روزها با پشت سر گذاشتن ایام عید و خرید اقلام ضروری که گوشت مرغ هم یکی از آن‌هاست، صنعت مرغداران حال روز خوشی ندارد، مرغداران این روزها ضمن گلایه از تصمیمات اتخاذشده از سوی دولتمردان، عرضه مرغ منجمد دولتی در شرایط کنونی عامل اصلی فروش نرفتن تولیدات خود عنوان می‌کنند.

در این میان شهرستان میانه با بیش از ۹۰ واحد تولید مرغ گوشتی رتبه نخست تولید گوشت مرغ استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است و می‌توان گفت که مرغداران این منطقه بیشتر متضرر برخی از سیاست‌ها اشتباه دولتمردان شده‌اند.

احد کبیری یکی از این مرغداران با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن گوشت مرغ در سال با اشاره به نوسانات قیمت مرغ در طول سال و عدم ثبات و تعادل قیمت‌ها در عرضه جوجه یک‌روزه و دان مرغ از سوی دولت و بازار دلالی را مهم‌ترین عامل عدم فروش رفتن تولیدات در برخی از فصول سال و متضرر شدن مرغداران عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تمام‌شده یک کیلو مرغ برای ما ۳۹۰۰ تومان می‌باشد که متأسفانه رویکرد دلالی در بازار باعث شده تا قیمت پیشنهادی برای خرید این میزان مرغ ۳۳۰۰ تومان باشد.

کبیری در خصوص توزیع مرغ منجمد در بازار نیز به خبرنگار میانا گفت: دولت ۹ ماه گذشته مرغ‌ها را به قیمت ۶۵۰۰ خریداری کرده و هم‌اکنون با احتساب هزینه‌های نگهداری در سردخانه‌ها علی‌رغم اینکه ما مازاد تولید داریم به قیمت ۴۵۰۰ تومان به بازار عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه ما مشکلی با ارزان شدن قیمت مرغ و رفتن آن به سر سفره مردم نداریم، افزود: صحبت ما مرغداران این است که چرا دولت بدون برنامه‌ریزی دقیق و تنظیم تولید مرغداری‌ها به‌تناسب نیاز جامعه باعث ضربه زدن به پیکره این صنعت شده است.

این تولیدکننده مرغ گفت: دولت در مواقعی وارد خرید مرغ از ما می‌شود که میزان تولید مرغ در کشور بالاست.

وی با اشاره به این موضوع که وزن مرغ خریداری‌شده از سوی دولت بعد از قطع یارانه‌های حمایتی در سال ۷۷ با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم در کشتارگاه‌ها انجام می‌گیرد، اظهار داشت: با این روند مرغ‌های با وزن بالا و کمتر از این میزان در دست تولیدکننده باقی خواهد ماند و به‌جرئت می‌توان گفت ۵۰ درصد میزان تولید باز وارد بازار دلالی می‌شود که همه این موارد به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.

کبیری همچنین تصریح کرد متأسفانه خرید کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس و صنایع تبدیلی نیز از همان مرغ‌های منجمد دولت که بنا اشباع و با عدم خرید مردم مواجه شده است، انجام می‌پذیرد.

این تولیدکننده مرغ همچنین افزایش مرغداری‌های بدون مجوز و نبود نظارت از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را یکی دیگر از مشکلات حوزه تولید مرغ عنوان کرد و افزود: متأسفانه ما شاهد هستیم در مواقعی از سال مرغ‌های منجمد شده از سوی برخی تولیدکنندگان یک‌شب در آب گرم ریخته می‌شود و بانام مرغ گرم وارد بازار می‌شود.

وی ورود مرغ منجمد از سوی پشتیبانی استان درحالی‌که مرغداران میانه‌ای مازاد تولید دارند را ضربه‌ای بزرگ بر پیکره تولید گوشت مرغ شهرستان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مرغداران آماده هستند گوشت مرغ را به قیمت مصوب دولت و در حال عرضه در اختیار این نهادها قرار دهند و به فروش برسانند.

این فعال عرصه تولید با بیان اینکه در حال حاضر مرغ‌های وی به علت عدم فروش در بازار به وزن 4.5 کیلوگرم نیز رسیده است، شرایط حاکم در نوروز ۹۵ را در طول ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه عنوان کرد.

۹۰ واحد پرورش مرغ گوشتی شهرستان میانه طبق گفته مرغداران میزان جوجه ریزی سالیانه ۷ میلیون قطعه و در حال حاضر به علت نبود برنامه‌ای مدون، سبب عدم فروش تولیدات و متضرر شدن آنان و تبدیل میزان قابل‌توجهی مرغ گرم به منجمد و شاید انتظار طولانی‌مدت برای فروش آنان در بازار به قیمت مناسب شده است.