مرغداران برای صادرات مرغ مازاد به عراق جدی‌تر عمل کنند

مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه ایلام گفت : با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مازاد واحدهای تولیدی طیور گوشتی استان بایستی مرغداران به انجام صادرات مرغ به کشور عراق جهت تعادل عرضه و تقاضا اقدام کنند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه ایلام دکتر ‘خلیل سالکی’ در حضور صاحبان واحدهای مرغداری گوشتی استان ایلام در نشست ارتباط دانشگاه و صنعت، افزود: یکی از راه‌های افزایش هزینه عدم بهره‌مندی روش علمی است و خود این موضوع باعث شده مرغداران با مشکلاتی ازجمله بیماری‌های مختلف و کاهش بهره‌وری روبرو شوند.

وی اظهار کرد: اگر مرغداران از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم دامی و دامپزشکی در دوره پرورش به‌عنوان نیروی کار فنی استفاده کنند، به‌یقین سطح بهره‌وری و سوددهی تولیدکنندگان نیز افزایش می‌یابد.

سالکی اعلام کرد: این واحدها آمادگی جذب حدود 800 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با این صنعت را در استان ایلام دارا هستند که با جذب این افراد ضمن ایجاد اشتغال برای آن‌ها ، زمینه تولید کمی و کیفی مرغ در استان فراهم می‌شود.

وی اعلام کرد: مرغداران استان می‌توانند از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه ایلام در جهت کمک به صنعت پرورش طیور در استان بهره‌گیری کنند.

وی در پایان به مرغداران توصیه کرد که با اجتناب از پرورش مرغ به شیوه‌های سنتی ، علاوه بر تجهیز فضای تولیدی خود به امکانات روز ، از جدیدترین شیوه‌های پرورش طیور نیز آگاهی داشته باشند و ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کنند.

در ادامه این نشست تعدادی از صاحبان واحدهای گوشتی شهرستان‌های مختلف استان به بیان مسائل و مشکلات و ارائه راهکار فراروی این صنعت پرداختند.

در حال حاضر 380 واحد مرغداری در استان ایلام فعال است که سالانه حدود 50 هزار تن گوشت سفید تولید می‌کنند که سه برابر ظرفیت موردنیاز استان است.