مازاد تولید صنعت مرغداری را بحرانی کرد/ نیاز به مشوق صادراتی

وزیر جهادکشاورزی به تازگی از مازاد تولید یک میلیون تن مرغ در کشور تا پایان سال جاری خبر داده است.

محمود حجتی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: این مقدار مازاد تولید در کنار صادرات 100هزار تنی و نبود بازاریابی مناسب صنعت مرغداری را با بحران مواجه خواهد کرد.

در چند سال گذشته صدور بی رویه مجوز تاسیس مرغداری نه تنها تعادل در عرضه و تقاضای این محصول را در بازار بر هم زده که موجب ضرر و زیان و بعضا ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان هم شده است.

عدم برنامه ریزی مناسب در دولت قبل و توجه نکردن به میزان تولید باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان مرغ بدون توجه به میزان تقاضا و بازار این محصول اقدام به افزایش جوجه ریزی و در نهایت افزایش عرضه به بازار کنند که این امر سبب مازاد تولید مرغ در کشور شده است.

در کنار این مسائل عدم حمایت از این صنعت در خریداری و ذخیره کردن مناسب مرغ و عدم اعطای تسهیلات با سررسیدهای مناسب موجب نارضایتی بسیاری از مرغداری های شده است.

برخی از تولیدکنندگان با اعلام نارضایتی می گویند: ترس از فروش نرفتن مرغ های تولیدی و نزدیک شدن به سررسید تسهیلات بانکی موجب شده تا مرغداران به هر طریقی اقدام به فروش محصولات خود کنند به طوری که از فروش مرغ زنده در کنار خیایان هم ابایی ندارند.

جوجه ریزی بیش از حد و افزایش بی رویه تولید و تعداد مرغداری ها، کمبود سردخانه و از همه مهم تر نبود بازارهای صادراتی مناسب این صنعت، از جمله مشکلات گریبانگیر صنعت مرغ کشور است.

ایجاد مشوق هایی برای ورود به بازارهای صادراتی، بازنگری در سررسیدها و اعطای تسهیلات به این صنعت، ترغیب تولیدکنندگان به کاهش جوجه ریزی، خریداری و ذخیره سازی مناسب و کوتاه کردن دست دلالان از این بازار هم از مهم ترین راهکارهایی است که برای حمایت از صنعت مرغداری کشور عنوان می شود.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در این باره می گوید: صنعت مرغ ما نیاز به حمایت دارد و در حال حاضر تولید بیشتر از مصرف است ولی برای صادرات مناسب به مشوق نیاز داریم.

همایون دارابی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: یکی از مشکلات مرغداری ها ما تولید مرغ با وزن لاشه بالاست که مورد پسند بازار کشورهای دیگر نیست.

وی با بیان اینکه هرچه وزن لاشه بالاتر باشد، چربی مرغ هم بیشتر می شود، خاطرنشان کرد: برای ورود به بازارهای صادراتی باید هم تولیدکنندگان ترغیب به تولید مرغ با وزن مناسب شوند و هم دولت مشوق های لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

دارابی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت مرغداری های ما بحرانی نیست، افزود: افزایش یک میلیون تنی مازاد تولید مرغ، نیاز به حمایت دولت برای ایجاد بازارهای صادراتی و ذخیره سازی مناسب دارد تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری شود.

رئیس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی کشور نیز در این باره در گفت و گو با ایرنا، گفت: متاسفانه هم اکنون مشوق های لازم برای صادرات مرغ به کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه وجود ندارد.

محمد یوسفی با بیان اینکه مرغ صادراتی قیمت ارزان تری دارد، تصریح کرد: همین امر سبب شده تا توان رقابت از مرغ ایرانی گرفته شود ضمن آنکه نبود مشوق برای صادرات و بالا بودن قیمت تمام شده هم سبب شده تا مرغ ایرانی نتواند به بازارهای بزرگ وارد شود.

وی با بیان اینکه دولت در حد توان خود از صنعت مرغداری حمایت می کند، گفت: اما میزان تولید بالاست و توان خرید مردم هم کم شده است بنابراین برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان یا باید دولت مشوق صادراتی بدهد یا آنکه مرغداری ها تولید را کم کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: متاسفانه برنامه ریزی های دولت قبل برای تولید مرغ بدون توجه به میزان تقاضا در آینده و بازارهای صادراتی مناسب، افزایش تولید و در نهایت مازاد تولید مرغ را سبب شده است.

یوسفی ادامه داد: بنابراین الان باید مبنای برنامه ریزی ها بر صادرات باشد چرا که بازار صادرات یک بازار رقابتی و ممکن است که مثلا کشور عراق به واسطه مسلمان بودن بیشتر راغب به خرید مرغ ما باشد اما نمی توان این انتظار را از دیگر کشورها هم داشت.

وی با بیان اینکه این اتفاق در صنایع دیگر هم افتاده است، ادامه داد: متاسفانه صنایع ایجاد شده برای مرغداری ها فقط به درد همین کار می خورند و امکان استفاده برای دیگر تولیدات را ندارند.

رئیس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی کشور افزود: بنابراین با توجه به شرایط موجود تولیدکننده برای جلوگیری از ضررهای بیشتر باید اقدام به کاهش جوجه ریزی و تولید کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد: هرچند امکان ضرر با کاهش تولید وجود دارد اما برای جلوگیری از ورشکستگی مرغداری ها و ضرر بیشتر تولیدکنندگان باید کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشند و سعی نمایند ظرفیت خود را با تقاضا هماهنگ کنند و این کار در دراز مدت به نفع آنها خواهد بود.

وی با بیان اینکه صنعت مرغداری کشور هم اکنون در حال ورشکستگی است، اضافه کرد: دولت باید مشوق های صادراتی را سریعتر بدهد، ضمن آنکه از طرفی هم نمی توان برای جلوگیری از ورشکستگی تنها به دولت تکیه کرد بلکه باید خود تولیدکنندگان هم به فکر بوده و با کاهش تولید از تعطیلی واحد خود جلوگیری کنند.