ماجرای توزیع مرغ با کارت ملی

باشگاه خبرنگاران: نایب رئیس کانون انجمن‌صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به آخرین‌جزئیات توزیع مرغ با کارت ملی در استان اصفهان بیان کرد: گرچه خبرهایی مبنی بر توزیع مرغ با کارت ملی منتشر شده، اما معاون صمت استان اصفهان این موضوع را تکذیب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نشان :
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن‌ صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار مرغ تغییر چندانی نداشته است، اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ مصوب ذرت، کنجاله سویا، حمل و نقل و دیگر هزینه های تولید، مرغداران خواستار اصلاح قیمت مرغ هستند چرا که نرخ مصوب فعلی بر مبنای نهاده های قبلی است.

وی افزود: با افزایش هزینه های تولید ، مسئولان ستاد تنظیم بازار باید اقدام به اصلاح نرخ مصوب مرغ یا نهاده های دامی کنند تا تولیدکنندگان‌ متحمل زیان نشوند‌

اسداله نژاد آمار جوجه ریزی با مجوز و دارای کدرهگیری در خرداد را ۱۱۳ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: با توجه به تلفات و استرس ناشی از شرایط گرما پیش بینی می شود که تولید ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد که امیدواریم بحث نابه سامانی توزیع به موضوع دامن نزند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: هم اکنون اظهار نظر دقیقی راجع به آینده تولید نمی توان داشت چرا که همه چیز به شرایط تولید بستگی دارد.

وی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: گرچه شرایط عرضه جوجه نسبت به قبل تسهیل شده است، اما همچنان بالاتر از نرخ مصوب می شود که این امر در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه بارگیری نهاده دامی همچنان با تاخیر در حال انجام است، گفت: در حال حاضر اکثر واحدهای مرغداری به رغم جوجه ریزی و خرید نهاده در هفته های اخیر، هنوز ذرت و کنجاله خریداری شده بدستشان نرسیده که با این وجود ناچار به تامین نهاده از بازار آزاد هستند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر مدیریت بازار نهاده های تولید بیان کرد: با توجه به تاخیر در بارگیری نهاده و تامین از بازار آزاد، قیمت در بازار سیاه افزایش معناداری داشته است.

به گفته وی، افزایش نرخ مصوب ذرت، کنجاله سویا و حمل و نقل، ریزمغذی، دارو و جوجه یکروزه انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر قیمت مصوب اصلاح شود چرا که هم اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۲ هزار و ۴۰۰ تومان زیان می‌کنند که استمرار این روند به زیان تولید تمام می‌شود.

اسداله نژاد عرضه مرغ با نرخ بالا را ناشی از سودجویی دلالان دانست و گفت: گرچه برخی واحدهای مرغداری یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان مرغ زنده را بالاتر از نرخ مصوب عرضه می کنند، اما این موضوع دلیل نمی شود که مرغ با قیمت های فعلی در بازار عرضه شود چرا که با این وجود حداکثر هر کیلو مرغ با نرخ ۲۶ هزار تومان باید عرضه شود.

این مقام مسئول درباره آینده بازار مرغ گفت: بازار مرغ به سیاست جدید دولت بستگی دارد، هر چند مرغداران انتظار دارند تا در فرصت باقی مانده، چالش ها را مرتفع کند.

نایب رئیس کانون انجمن‌صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به آخرین‌جزئیات توزیع مرغ با کارت ملی در استان اصفهان بیان کرد: گرچه خبرهایی مبنی بر توزیع مرغ با کارت ملی منتشر شده، اما معاون صمت استان اصفهان این موضوع را تکذیب کرده است.

اسداله نژاد در پایان با اشاره به اینکه توزیع مرغ به ازای هر کارت ملی ۶ کیلو در هفته اساس و منطقی ندارد، تصریح کرد: با توجه به سرانه مصرف توزیع مرغ به ازای هر کارت ملی ۶ کیلو توجیه ندارد که خوشبختانه این‌موضوع تکذیب شد، هر چند در خصوص خبرهای اخیر منبع موثقی وجود نداشت.