قیمت گوشت و مرغ کاهشی میشود

طی چند ماه اخیر نرخ انواع مواد پروتئینی به دلایل مختلف از جمله مشکلات تامین نهاده‌های دامی و سودجویی دلالان، نوسان زیادی داشته است.

 

ناطقان: افزایش نرخ انواع مواد پروتئینی به دنبال محدودیت‌های ترخیص نهاده‌های دامی و طیور از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که در برخی مراحل با سوء استفاده برخی فرصت طلب‌ها نیز همراه شده است.

افزایش قیمت‌های واهی برای سود بیشتر و ایجاد تورم‌های شوکی در بازار گوشت، مرغ و سایر مواد غذایی پروتئینی از جمله مواردی است که آرامش و ثبات بازار این اقلام را بر هم زده است.

حال برای بررسی روند قیمت گذاری‌ها در این بازار و اطلاع از مشکلات تولید به سراغ مسئولان امر رفته ایم.

زیان مرغداران به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید/ نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار تومان

برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان است.

وی افزود: با وجود فداکاری تولیدکنندگان طی ۴۰ سال اخیر، از وزیر جدید صمت انتظار داریم که با ایجاد خانه تکانی اساسی در وزارت‌خانه، فضای تولید را درک‌کند تا برخورد‌های نامناسب با تولیدکنندگان  نشود.

چهارآیین درباره آینده تولید مرغ بیان کرد: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را اصلاح نکنند، آینده روشنی را برای بازار مرغ متصور نیستیم چرا که نفس تولیدکنندگان در آمده است.

این کارشناس صنعت طیور با بیان اینکه برای تولید یک کیلو مرغ زنده ۱۵ هزار تومان دان مصرف می‌شود، گفت: این در حالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان اعلام کرده اند که امیدواریم نرخ جدید به منظور استمرار تولید، منطقی اعلام شود.

عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه زیان مرغداران طی ماه‌های اخیر به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است، بیان کرد: بنابر آمار مرغداران از آذر ماه سال گذشته تاکنون هیچ گاه از حاشیه زیان خارج نشده اند چرا که قیمت واکسن، دارو و ریز مغذی‌ها به سبب واردات با ارز آزاد ۴ تا ۵ برابر رشد داشته است.

وی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا را در بازار ۱۲ هزار تومان و ذرت را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید با شفافیت اعلام کرده است که بیش از ۵۰ درصد نهاده‌ها از بازار آزاد تامین می‌شود که به سبب صراحت بیان در اعلام واقعیت باید به این وزارت‌خانه تبریک گفت.

این فعال بخش خصوصی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده با احتساب ۱۰ درصد سود برای مرغدار را ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم را ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر ستاد تنظیم بازار نرخ واقعی تولید را اعلام نکند، باید فاتحه تولید را خواند و منتظر بود که با دلار آزاد قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف کننده حداقل ۳۵ هزار تومان تمام شود.

چهار آیین ادامه داد: افراد سودجو که منافعشان در واردات است، به بهانه‌های مختلف درصدد ضربه زدن به تولید ملی هستند چرا که اگر نرخ واقعی مرغ اعلام نشود، تولید به شدت کاهش می‌یابد.

این کارشناس صنعت طیور در پایان تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار تاکنون یکبار قیمت مرغ را متناسب با هزینه‌های تولید اعلام‌ نکرده است و علی رغم افزایش هزینه‌های تولید این سوال مطرح است که ستاد تنظیم بازار بر چه مبنایی قیمت مصوب را اعلام‌ می کند.
کمبودی در عرضه گوشت نداریم/ نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۸۵ هزار تومان

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ازدیاد عرضه دام خبر داد و گفت: بنابر بررسی‌های صورت گرفته، برای اولین بار بعد از بحران‌هایی که ایجاد شده عرضه دام نسبت به تقاضا پیشی می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تولید در بخش دام سبک‌۵۰ درصد و دام سنگین ۳۰ درصد رشد داشته است، افزود: علی رغم گسترش ویروس کرونا و کاهش واردات، اما عرضه نسبت به تقاضا پیشی گرفته است.

پوریان ادامه داد: با توجه به زایش‌های فصل پاییز و افزایش‌ جمعیت دام نیازی به واردات دام‌ نداریم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام از انباشت دام در دامداری‌ها خبر داد و گفت: با توجه به انباشت دام در دامداری‌ها باید راه چاره‌ای اندیشیده شود تا با صادرات دام و اجرای خرید تضمینی، مشکل دامداران تا حدی مرتفع شود.

به گفته وی، ظرفیت تولید دام به مرحله‌ای رسیده است که دیگر نیازی به واردات نداریم.

این مقام‌ مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام سنگین را ۳۰ تا ۳۱‌هزار تومان و دام سبک را ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو لاشه باید ۲ برابر قیمت دام در بازار عرضه شود.

وی نرخ واقعی هر کیلو لاشه در بخش سبک را ۸۵ هزار تومان و سنگین ۶۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های بالاتر مربوط به سودجویی عوامل واسطه و دلال است.

پوریان در پایان درباره تاثیر گرانی نهاده‌های دامی بر بازار گوشت تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ نهاده‌های دامی، قیمت گوشت دستخوش تغییر و تحولاتی قرار خواهد گرفت، از این رو‌مسئولان ذی ربط باید تدابیری بیندیشند تا نهاده با نرخ مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
کمبود نهاده دامی علت اصلی کاهش تولید تخم مرغ

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار تخم‌ مرغ اظهار کرد: هم اکنون‌ متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۴ هزار تومان معادل شانه ای ۲۸ هزار تومان است.

وی افزود: تا زمانیکه نهاده با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار نگیرد، وعده دولت برای کاهش قیمت تخم مرغ محقق نمی شود.

نبی پور با اشاره به اینکه عرضه تخم مرغ با نرخ بالا ارتباطی به گران فروشی ندارد، بیان کرد: هم اکنون هر شانه ۲ کیلویی درب مرغداری ۲۸ هزار تومان عرضه می شود، در حالیکه مغازه داران هر شانه ۱.۶۰۰ گرمی را با نرخ بالا عرضه می کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار از کاهش ۲۰ درصدی تولید تخم مرغ خبر داد و گفت: اگرچه تولید اسمی تخم مرغ ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن است، اما در واقعیت تولید به سبب کمبود نهاده دامی افت محسوسی داشته است که با تامین‌نهاده ها، تولید به میزان قبلی باز می‌گردد.

وی قیمت فعلی هر کیلو ذرت را بالای ۴ هزار تومان و کنجاله سویا را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورتی که نهاده‌ها تأمین نشود قیمت تخم مرغ تا کیلویی ٢٠ هزار تومان هم می‌رسد چرا که تولیدکنندگان در تأمین نهاده عاجز شده‌اند و مرغ‌ها را به کشتارگاه می‌فرستند.