قیمت گوشت و مرغ در ماه رمضان افزایش نمی‌یابد

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: دبیر ستاد تنظیم بازار، با بیان اینکه قیمت گوشت و مرغ در ماه رمضان افزایش نمی‌یابد، گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در این ایام تامین خواهد شد.

عباس قبادی گفت: برای تأمین کالاهای مورد مصرف مردم در ماه مبارک رمضان، محصولات پروتئینی و لبنیات تصمیمات خوبی گرفته شده و بر اساس آن قیمت مرغ و گوشت افزایش نمی‌یابد.

وی افزود: قیمت مرغ همچنان کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی، روزانه ۱۲۵۰ تن مرغ را در میادین اصلی شهر تهران توزیع می‌کنند که این میزان در ۲۰۰ میدان میوه و تره بار تهران، با قیمت کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: البته میانگین قیمت کشوری مرغ کیلویی حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است که این قیمت مورد قبول ستاد تنظیم بازار قرار نگرفت و مقرر شد با عرضه بیشتر، قیمت مرغ تعدیل شود.

قبادی با بیان اینکه مرغ به وفور در فروشگاه‌ها وجود دارد، گفت: برای دریافت مرغ، صفی وجود ندارد؛ البته قبول داریم که ممکن است برخی فروشگاه‌ها به قیمت بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروش داشته باشند، اما با عرضه گسترده‌ای که صورت می‌گیرد، روند کاهشی قیمت مرغ در بازار، محسوس است.

قبادی با بیان اینکه قیمت شکر هم اکنون در محدوده قیمت مصوب سازمان حمایت قرار دارد گفت: قرار شد شرکت بازرگانی دولتی، شکر را به صورت گسترده توزیع کند تا قیمت آن متعادل شود.

وی گفت: امیدواریم بحث تأمین و توزیع مواد پروتئینی و کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای انجام شود که بازار در این ماه مبارک، شرایط خوبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای تأمین شکر مورد نیاز زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است.

قبادی گفت: درباره مناطق سیل زده قرار شد تقاضاهای مورد نیاز هر یک از استانداران برای کالاهای مصرفی مانند آرد، شکر، برنج، روغن، گوشت و مرغ به صورت نامحدود تأمین و در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

وی افزود: میانگین کشوری قیمت گوشت هم اکنون کیلویی ۹۰ هزار تومان است که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

قبادی در پاسخ به این پرسش که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت و جایگزینی آن با ارز نیمایی چه تأثیری در قیمت گوشت قرمز در بازار آزاد دارد گفت: ۱۰ درصد از گوشت قرمز کشور از محل واردات و ۹۰ درصد دیگر از تولید داخل تأمین می‌شود بنابراین، این ۱۰ در صد نمی‌تواند در قیمت ۹۰ درصد تولید داخل تأثیر آن چنانی داشته باشد. البته بخش تولید هزینه‌های خود را مطرح می‌کند که باید آن را از وزارت جهاد کشاورزی جویا شد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: بخشی از ۱۰ درصد گوشت وارداتی برای فرآوری به صنعت داده و بخشی دیگر در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد که موجب رانت، فساد و مشکلاتی شده بود از این رو تصمیم گرفتیم این بخش از گوشت وارداتی را به جای فروشگاه‌ها در جامعه هدف میان کارکنان دولت توزیع کنیم که در ایام منتهی به شب عید انجام شد البته کسانی که شب عید موفق نشدند گوشت را دریافت کنند تا پایان فروردین می‌توانند با همان قیمت قبلی دریافت کنند.

قبادی افزود: اختصاص ارز نیمایی برای واردات گوشت قرمز، مصوبه اسفند دولت است که از امسال آغاز شده و نخستین محموله آن نیز به کشور وارد شده است.

وی گفت: بعد از ممنوعیت صادرات پیاز، قیمت این محصول تعدیل شده و هم اکنون در میادین میوه و تره بار کیلویی حدود ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت هم کاهش خواهد یافت.

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره قیمت گوجه فرنگی گفت: بر اساس گزارشی که سازمان حمایت در جلسه ارائه کرده گوجه فرنگی کیلویی ۶ هزار تومان عرضه می‌شود ضمن اینکه باید منافع تولیدکننده را هم لحاظ کنیم، زیرا تولیدکنندگان در استان‌های جنوبی گوجه را با احتساب هزینه تولید، بسته بندی، سورت و هزینه حمل و نقل کمتر از ۳ هزار تومان عرضه می‌کردند که واقعاً در آستانه زیان بودند.

قبادی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات موجود در توزیع گفت: هموطنان اگر تخلفی در توزیع دیدند می‌توانند با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند و مطمئن باشند که با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

وی گفت: شاید به علت متوازن نبودن تولید و عرضه، فردی بخواهد کالایی را گران‌تر بفروشد و ما منکر تخلف در بازار نیستیم، اما اگر بخواهیم این تخلف را به کل صنف و یا صنعت تعمیم دهیم قضاوت درستی نیست؛ ضمن اینکه سازمان حمایت و بازرسی اصناف نیز به شدت با این تخلف برخورد می‌کنند.