قیمت های دستوری و برخورد تهدیدآمیز آفت بازار است

بزچلویی گفت: کاهش جوجه ریزی در مقاطع گذشته، قاچاق مرغ، مصرف بالای مرغ، کمبود جوجه، سوء مدیریت دولت در توزیع نهاده های دامی از جمله دلایل کمبود مرغ در بازار است.
احمد بزچلویی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت بازار مرغ در استان گفت: مسئله کمبود مرغ در بازار دلایل متعددی دارد که یکی از آنها به دلیل کاهش جوجه ریزی در مقاطع گذشته بود که متأسفانه امروز و روزهای آینده این مسئله نمود خود را نشان می دهد و این مسائل برای یک سال گذشته است که امروز آثار و نتایج آن را مشاهده می کنیم.
وی افزود: مسئله قاچاق مرغ یکی دیگر از دلایل کمبود امروز مرغ است و البته این مسئله تا حدودی جلوی آن گرفته شد اما به دلیل متغیر بودن قیمت مرغ این مسئله باید مدام کنترل شود و دستگاه های متولی بر این کار نظارت داشته باشند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که امروز بر کمبود مرغ تأثیر گذاشته مصرف بالای مرغ است چراکه قیمت سایر محصولات پروتئینی همچون گوشت و ماهی افزایش چشمگیری داشته و این مسئله موجب شده مردم به مصرف مرغ گرایش بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کمبود جوجه که امروز به کمبود مرغ رسیده البته سوء مدیریت دولت در توزیع نهاده های دامی نیز تاثیر گذاراست و اگر دولت در گذشته مدیریت قوی در خصوص واردات نهاده ها انجام میداد مراکز جوجه ریزی تعطیل نمی شدند و نتیجه آن کمبود مرغ در بازار نمی شد.
بزچلویی عدم تأمین ارز برای واردکننده های نهاده ها را مهمترین سوء مدیریت دولت در تأمین نهاده ها خواند و گفت: این مسئله خسارت های سنگین به مرغداران و جوجه ریزان وارد کرده البته معدم سازی بسیاری از جوجه های یک روزه در اواخر سال ۹۸ نیز به علت نبود نهاده بود و امروز آثار این بی تدبیری ها به وضوح قابل مشاهده است.
وی با تأکید بر اینکه نمی توان با قیمت های دستوری و برخوردهای تهدید آمیز بازار مرغ و تخم مرغ را کنترل کرد، افزود: این مسئله موجب بی انگیزگی مرغداران به تولید شده و به دلیل اینکه عرضه کم و تقاضا زیاد است و برای کشتارگاه ها صرفه اقتصادی ندارد مشکلاتی را شاهد هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی ادامه داد: زمانی که یک مرغ دار در تهران مرغ آن را بیست هزار تومان می خرد آن را در اراک با قیمت پایین تر عرضه نمی کند چرا که اراک در مقابله با تهران شهر کوچکی است و مرغدار در تهران مرغ خود را بالای بیست و پنج هزار تومان ارائه می کند مشکلاتی در اراک شاهد هستیم.
وی خاطر نشان کرد: مرغ و تخم مرغ کالایی نیست که احتکار شود و در انباری بماند بلکه دولت باید به موقع نهاده ها را تأمین کند و به تولید مرغ آسیب وارد نشود ولی زمانی که نهاده نباشد و تولید نشود قیمت ها علاوه بر اینکه افزایش پیدا می کند شاهد کمبود مرغ در بازار خواهیم بود.