قیمت مرغ کاهش یافت| مرغ به سبد کالا اضافه شد

 قیمت مرغ امروز تغییر زیادی نداشت . قیمت مرغ باعث هرج و مرج بسیاری در بازار شده است. قیمت مرغ در چند وقت اخیر با روند صعودی مواجه بوده است. قیمت مرغ گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست. قیمت مرغ در روزهای آینده در انتظار نظارت بر توزیع مناسب است.

قیمت مرغ

مهدی یوسفخانی، با اشاره به کاهش قیمت مرغ گرم در بازار، گفت: بازار مرغ بیش از هر عامل دیگر تابع عرضه و تقاضاست. در چند هفته گذشته میزان تولید روند صعودی به خود گرفت و میزان عرضه در بازار بالا رفت و به تبع آن قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کردند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران مطابق با پیش بینی‌ها، تا شب عید در تامین مرغ گرم با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم بود و هم اکنون آرامش در بازار مرغ ایجاد شده است.

یوسف‎خانی در پاسخ به این پرسش که واردات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار در ایجاد این شرایط چه تاثیری گذاشت؟ تصریح کرد: در یک مقطع زمانی افزایش قیمت جوجه یک روزه باعث کمیاب شدن آن در بازار شده بود از این رو تولیدکنندگان نمی‌توانستند در این زمینه نیاز خود را تامین کنند در نتیجه شاهد بر هم خوردن تعادل بازار بودیم. اما واردات به موقع جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه‌دار، میزان تولید را به حالت عادی بازگرداند و هم اکنون شاهد آرامش در بازار هستیم.

بنا به اظهارات یوسف‎خانی در یک سال گذشته ما با کمبود تولید مواجه شدیم این در حالی است که در سنوات گذشته نه تنها کمبود تولید نداشتیم؛ بلکه به کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص عراق تولیدات خود را صادر می‌کردیم. امیدواریم بتوانیم دوباره صادرات مرغ گوشتی را در پیش بگیریم.

یوسف‎خانی بابیان اینکه نیاز تهران از استان‌های همجوار تهیه و تامین می‌شود، خاطر نشان کرد: مرغداری‌ها در تهران محدود هستند و حدود ۸ الی ۱۰ درصد از نیاز تهران را تولید می‌کنند. نیاز این استان یا بهتر است بگویم نیاز کل کشور از استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و سمنان تهیه و تامین می‌شود.

وی با اشاره به توزیع مرغ منجمد در بازار، گفت: توزیع این مرغ در ایجاد آرامش در بازار بسیار تاثیرگذار بود. بعد از ثبات در تولید و توزیع مرغ، توزیع مرغ منجمد قطع شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در ادامه تصریح کرد: مرغ منجمد توزیع شده در بازار از ترکیه و برزیل وارد می‌شد. باید بگویم که کیفیت مرغ برزیلی به نسبت مرغ ترکیه‌ای بهتر است. اما کیفیت مرغ این دو کشور به نسبت تولیدات ما بسیار پایین‌تر است.

یوسف‎خانی با بیان اینکه کیفیت تخم مرغ ترکیه‌ای نیز به نسبت تولیدات داخلی کمتر است، تصریح کرد: قیمت تخم مرغ نیز به پایین‌تر از نرخ مصوب رسیده است، قیمت مصوب تخم مرغ کیلویی ۴۳ هزار تومان است این در حالی است که در بازار آزاد تخم مرغ کیلویی ۴۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اظهار داشت: قیمت مرغ در مقایسه با ماه های گذشته بسیار کاهش یافته و حتی به زیر قیمت مصوب خود نیز رسیده است.

وی افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان است که اکنون با قیمت مصوب در سطح شهر و حتی زیر قیمت مصوب و تا قیمت ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ در عمده فروشی که ۲۹ هزار تومان است با افزایش تولید به ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: قیمت مرغ را بازار تعیین می‌کند و زمانی که تولید زیاد باشد قیمت خودش تنظیم می‌شود و با نرخ مصوب یا غیر مصوب کاری ندارد.

یوسف خانی اظهار داشت: تولید باید به شکلی مستمر و یکنواخت انجام شود تا دوباره مشکلات یازده ماه اخیر را دوباره شاهد نباشیم و این محصول با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.

وی اظهار داشت: تولید مرغ گرم به حدی افزایش یافته است که نیازی به عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار نیست و بازار اشباع شده است.

یوسف خانی گفت: قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی نیز ۴۳ هزار تومان است که اکنون به پایین تر از قیمت مصوب خود رسیده است و به قیمت ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: نرخ مصوب و دستوری هیچ وقت پاسخگو نیست بلکه تولید باید مدیریت شود تا با افزایش قیمت های کاذب مرغ و تخم مرغ در بازار مواجه نباشیم.