قیمت مرغ روی خط تعادل

بیرجند – ایرنا – قیمت گوشت مرغ در ماه‌های اخیر روند افزایشی داشت و از قیمت منطقی اعلامی وزارت جهاد کشاورزی هم عبور کرد اما اکنون با تدابیر مسئولان این محصول در خراسان جنوبی در خط تعادل قرار دارد.

بازار گوشت مرغ که پارسال روند تقریبا با ثباتی را پشت سر گذاشت در ماه‌های گذشته با نوسانات بسیاری مواجه شد، به طوریکه قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در بازار مصرف به حدود ۱۶ هزار تومان رسید و در این میان تولیدکنندگان و مسئولان دلایل مختلفی از جمله کاهش جوجه‌ریزی ناشی از زیان مرغداران در ماه‌های قبل و افزایش تقاضای بازار مصرف برای این نوسانات مطرح کردند.

در چند دهه اخیر با توسعه و گسترش واحدهای پرورش مرغ، خراسان جنوبی به یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در کشور تبدیل شده است.

خراسان جنوبی در چرخه تولید گوشت مرغ به یکی از استان‌های برتر کشور تبدیل شده است و علاوه بر خودکفایی در تامین نیاز گوشتی استان، نیاز دیگر استان‌ها را نیز برطرف می‌کند.

یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر کیلوگرم مرغ گوشتی از واحدهای تولیدی ما ۹ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌شود که با توجه تلفات و قیمت بالای دان اگر هر کیلوگرم مرغ را ۲۰ هزار تومان هم بفروشیم، بازهم ضرر می‌کنیم.

سید محمد عسگری افزود: قیمت جوجه سال قبل یکهزار تومان بود که اکنون به سه هزار تومان افزایش یافته است لذا جز ضرر چیزی عاید مرغداری‌ها نمی‌شود.

وی بیان کرد: ناگفته نماند که قیمت دان تا حدودی ثابت شده است اما هنوز با محدودیت‌هایی در زمینه دان ذرت مواجه‌ایم، در گذشته دان مورد نیاز را از شرکت تعاونی تحویل می‌گرفتیم اما اکنون باید به اتحادیه مراجعه کنیم که این موضوع سردردگمی و سرگردانی مرغداران را در پی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: نوسان قیمت در بسیاری از کالاها به طور طبیعی و بسته به شرایط زمانی و با افزایش تقاضا، بالا می‌رود همانطور که قیمت مرغ در ایام محرم افزایش یافت و اکنون که با تقاضای کم مردم مواجه شده شاهد پایین آمدن قیمت هستیم.

داود شهرکی افزود: از ابتدای سال تاکنون شوک قیمتی در گوشت مرغ استان مشاهده نشد مگر نوسانات کمی که در ایام محرم رخ داد و موجب نگرانی مصرف کنندگان شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر گوشت مرغ در مراکز عرضه مستقیم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و در مراکز خرده فروشی با ۶ درصد سود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی این مطلب که عدم جوجه‌ریزی و کمبود مرغ یکی از دلایل گرانی آن در ماه‌های اخیر بوده است را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر سه میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ در ۷۰ واحد مرغداری استان در حال پرورش است که مازاد بر نیاز استان است.

وی اظهار داشت: با ورود به فصل سرما و مستعد شدن طیور به بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت و آنفلوآنزا، به مرغداران گوشتی استان توصیه داریم تمهیدات لازم برای پیشگیری و مواجهه احتمالی با این بیماری‌های ویروسی را فراهم کنند.

اصغرزاده ادامه داد: برونشیت عفونی یکی از بیماری‌هایی است که در طیور هیچگاه نباید از آن غافل بود چراکه این بیماری در گله‌های طیور مکرر دیده می‌شود، با وجود این تمامی پرورش دهندگان طیور از حضور آن در گله خود آگاه نمی‌شوند.

وی عنوان کرد: هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان مشاهده نشده است و نسبت به کشور، وضعیت ما خیلی خوب است چون تعامل خوبی با اتحادیه دام و طیور داریم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: حتی در بدترین شرایط هیچ مشکلی برای تامین گوشت مرغ در استان نداشته و نداریم و روازنه ۶۰ تن مرغ منجمد از استان خارج می‌شود و اکنون ۲ میلیون قطعه آماده کشتار هستند.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان از ابتدای سال تاکنون ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده که منجر به تولید ۲۹ هزار و ۱۰۰ تن گوشت شده است.

محمد اشرفی گل تعداد مرغداری‌های گوشتی فعال استان را ۶۲۴ واحد اعلام کرد و افزود: از مجموع مرغ تولیدی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن در داخل استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها ارسال شده است.

خبرنگار ایرنا برای بررسی صحت تثبیت قیمت مرغ سری به چند واحد خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مرغ در مرکز استان زده است که یکی از شهروندان گفت: از هفته گذشته تاکنون قیمت ثابت است و امید است هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.

محمد تفضلی افزود: این طور نیست که دولت قیمت یک کالا را مشخص کند و آن کالا در بازار به همان قیمت به فروش برسد، واقعا علت این موضوع را نمی‌دانیم و هیچ اعتمادی به قیمت‌ها نیست.

وی بیان کرد: به گفته مسئولان میزان تولید در بازار کاهش نیافته است و در استان ما مازاد بر نیاز است پس چرا باید قیمت گوشت مرغ در این استان با استان‌هایی که گوشت وارداتی دارند یکی باشد.

یکی از عاملین فروش مرغ در سطح شهر گفت: نوسانات قیمت مرغ ما را هم دچار نوسان می‌کند چون نمی‌دانیم خریدار خواهد داشت یا خیر اما خوشبختانه از هفته گذشته قیمت‌ها تعادل پیدا کرده و افزایش نیافته است.

وحید حسنی یکی از مشکلات را توزیع دو نرخی مرغ در شهر دانست و بیان کرد: از زمانیکه شاهد نوسانات قیمت هستیم انگار قدرت خرید مردم کاهش یافته و نسبت به گذشته با کمترین حجم فروش مواجه‌ایم.