قیمت لبنیات بعد از واریز یارانه جدید چقدر شد؟

قیمت پنیر‌ و ماست نسبت به ماه قبل افزایش داشته اما شیر با نرخ قبلی فروخته می‌شود.

به گزارش 9 صبح؛ قیمت شیر در یک ماه گذشته تغییری نداشته، اما پنیر و ماست در این مدت گران شدند. واریز دور جدید یارانه‌ها و درج قیمت‌های جدید روی کالا‌های اساسی آخرین روز‌های اردیبهشت امسال کلید خورد و از آن زمان تا امروز که به نیمه تیر رسیدیم قیمت شیر کم‌چرب، نیم‌چرب و پرچرب ثابت مانده، ولی شاهد گران شدن انواع پنیر و برخی از ماست‌های موجود در بازار هستیم.

قیمت ماست کم‌چرب دو کیلویی از ۸۰ به ۸۵ هزار تومان رسیده و پنیر روزانه در بسته‌های نیم‌کیلویی به‌جای ۳۶ هزار تومان، ۶۱ هزار تومان فروخته می‌شود. علاوه بر ماست و پنیر، دوغ ۱.۵ لیتری ظرف یک ماه گذشته گران شده و قیمت آن از کف ۱۷ هزار تومان به دست‌کم ۲۵ هزار تومان رسیده است. البته در این مدت قیمت کره به‌عنوان یکی دیگر از محصولات لبنی کاهش جزئی را تجربه کرده است.
ف

قیمت پنیر در بازار

قیمت پنیر نسبت به یک ماه قبل افزایش پیدا کرده است. پنیر سفید روزانه که یکی از محبوب‌ترین انواع پنیر به‌شمار می‌رود یک ماه قبل در بسته‌های ۵۰۰ گرمی ۳۶ هزار تومان فروخته می‌شد درحالی که الان برای خرید آن باید ۶۱ هزار تومان پرداخت کرد. بسته‌های ۲۰۰ گرمی پنیر روزانه که یک ماه قبل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد حالا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش دارند. پنیر لیقوان یکی دیگر از انواع پنیر محبوب در بازار است و یک ماه قبل بسته‌های ۴۰۰ گرمی آن را ۸۷ هزار تومان می‌فروختند.

حالا ارزان‌ترین پنیر لیقوان موجود در بازار ۸۵ هزار تومان ارزش دارد و گران‌ترین نمونه آن را به‌اسم پنیر لیقوان ممتاز در بسته‌های ۴۰۰ گرمی باید ۱۴۶ هزار تومان بخرید. یکی دیگر از پنیر‌های موجود در بازار انواع مثلثی آن‌ها به‌شمار می‌رود که درقیاس با یک ماه قبل شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم. قیمت پنیر مثلثی روزانه در بسته‌های ۲۴۰ گرمی از ۳۸ به ۴۱ هزار تومان رسیده و مدل‌های ۱۲۰ گرمی به‌جای ۱۵ هزار تومان، الان ۲۲ هزار تومان فروخته می‌شوند.

قیمت شیر در بازار

قیمت شیر درقیاس با ماه قبل تغییری نداشته است. اوایل خرداد و بعد ماجرای افزایش قیمت کالا‌های اساسی، قیمت شیر کم‌چرب یک کیلویی حداقل ۲۰ هزار تومان بود. الان شیر کم‌چرب میهن با همین قیمت عرضه می‌شود و از برند کاله شیر کم‌چرب یک لیتری با قیمت ۲۴ هزار تومان در بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها دیده می‌شود.

شیر نیم‌چرب یک کیلویی را یک ماه قبل بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می‌فروختند. درحال حاضر قیمت شیر نیم‌چرب یک کیلویی رامک ۲۵ هزار تومان است و شیر نیم‌چرب کوهپایه را ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشند. قیمت شیر پرچرب نیز یک کیلوی که ماه قبل بین ۲۱ تا ۳۷ تومان درحال حاضر در همین بازه قرار دارد. شیر پرچرب یک کیلویی پاک ۲۱ هزار تومان، شیر پرچرب یک کیلیویی کاله و رامک ۲۶ هزار تومان و نمونه‌های سنتی شیر پرچرب یک کیلویی ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شوند.

قیمت ماست در بازار

ماست یکی دیگر از محصولات لبنی محسوب می‌شود و نسبت به ماه قبل شاهد افزایش قیمت برخی از مدل‌های این کالا در بازار هستیم. یکی از گران‌ترین انواع ماست موجود در بازار مدل‌های یونایی محسوب می‌شوند که سقف قیمت دبه‌های یک کیلویی این کالا از ۳۷ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان رسیده است. سقف قیمت ماست دو کیلویی کم‌چرب از ۸۰ به ۸۵ هزار تومان رسیده است.

با این حال کف قیمت ماست کم‌چرب ۴۵۰ گرمی در این مدت روی عدد ۱۴ هزار تومان باقی مانده است و ماست کم‌چرب یک کیلویی درحال حاضر مثل اولین روز‌های خرداد ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.

قیمت کره نسبت به ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. اگر در هفته اول خرداد راهی فروشگاه‌ها یا بقالی‌ها می‌شدید و ارزان‌ترین بسته کره ۱۰۰ گرمی را برمی‌داشتید، قیمت آن ۲۷ هزار تومان بود درحالی که در نیمه تیرماه امسال قیمت این کالا دو هزار تومان کاهش پیدا کرده و به ۲۵ هزار تومان رسیده است. این رقمی است که کارخانه‌های کالین، ماردینی، رامک و شکلی به‌عنوان قیمت مصرف‌کننده روی محصولات خود قرار دادند وگرنه قیمت کره ۱۰۰ گرمی پاک نسبت به ماه قبل تفاوتی ندارد و با همان رقم ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

کف قیمت کره ۲۵۰ گرمی نیز که ماه گذشته ۶۵ هزار تومان بود الان به ۶۰ هزار تومان رسیده است. کره حیوانی ۲۵۰ گرمی ماردینی ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود، قیمت کره حیوانی ۲۵۰ گرمی میهن ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و کالین این کالا را ۶۵ هزار تومان به مصرف‌کننده می‌فروشد.

قیمت دوغ در بازار

قیمت دوغ در بطری‌های ۱.۵ لیتری نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است. ارزان‌ترین بطری‌های ۱.۵ لیتری دوغ اوایل خرداد ۱۷ هزار تومان فروخته می‌شدند و حالا کف قیمت این کالا به ۲۵ هزار تومان رسیده است. دوغ ۱.۵ لیتری پاک با این قیمت فروخته می‌شود و از برند پگاه شاهد عرضه دوغ ۱.۵ لیتری با قیمت ۲۳۷ هزار تومان هستیم.

قیمت دوغ میهن در بطری‌های ۱.۵ لیتری به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و دوغ ۱.۵ لیتری سون کاله که یکی از گران‌ترین نمونه‌ها در بازار است، ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته قیمت دوغ در کیسه‌های یک لیتری درقیاس با ماه گذشته تفاوتی ندارد و این کالا با قیمت ۱۱ هزار تومان در یخچال فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها به‌چشم می‌خورد.

منبع: فرارو