قیمت‌های مختلف برای مرغِ شب عید! / خواب زمستانی ناظران، عامل اصلی گرانی مرغ در آستانه سال نو

همه ساله با داغ شدن بازار اقلام اساسی خانوار در شب عید قیمت محصولات پروتئینی دچار نوسان می‌شود.

همه ساله با داغ شدن بازار اقلام‌ اساسی سبد خانوار در شب عید قیمت محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی دچار التهاب می‌شود، در حالی‌که طبق اظهارات مسئولان تنظیم بازار افراد انتظار دارند که آب از آب تکان نخورد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ به عنوان یکی از محصولات پروتیئنی ارزان در دسترس خانوار با نوساناتی روبرو شده که فعالان‌این عرصه معتقدند که روند افزایش قیمت در بازار‌استمرار خواهد یافت.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که امسال میزان جوجه‌ریزی و تولید مرغ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است که بدین ترتیب کمبودی در عرضه وجود ندارد و تنها ممکن است به واسطه افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مرغ باید به نرخ واقعی خود برسد، در غیر این صورت بر زیان انباشته تولیدکنندگان افزوده خواهد شد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت جوجه ریزی و قیمت مرغ در بازار شب عید با خبر شویم:

افزایش ۲۰ درصدی جوجه ریزی نسبت به سال قبل/گرانی مرغ در بازار خرده فروشی خارج از پروسه تولید است

عظیم‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از افزایش ۲۰ درصدی جوجه‌ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار در دی ماه ۱۳۰ میلیون قطعه و در بهمن ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته که ۵۰ درصد میزان جوجه ریزی بهمن مربوط به شب عید است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای شب عید رقم قابل تاملی است، افزود: با وجود رشد ۲۰ درصدی جوجه‌ریزی نسبت به سال قبل پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده و مرغ گرم نسبت به سال قبل نوسانات خارج‌از عرفی را نداشته باشد.

حجت ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و مازاد تولید پیش‌بینی می‌شود که هر کیلو مرغ با نرخ ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار تومان به مصرف کننده برسد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه برای بازار شب عید را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه، مرغداران هر قطعه جوجه را ۲ هزار تومان بالاتر از‌ نرخ مصوب خریداری کردند که این امر بر قیمت تمام شده تولید تاثیر مستقیمی دارد.

به گفته وی، با وجود آنکه افزایش ۲ هزار تومانی قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب حداقل یک هزار تومان قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است، از این رو حداقل قیمت مرغ در بازار شب عید باید ۱۴ هزار تومان باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به عوامل موثر قیمت مرغ در خرده فروشی بیان کرد: در بحث خرده فروشی چند آیتم همچون نحوه عرضه، تعطیلی کشتارگاه ها، مشکلات فرآوری، تغییر نرخ بنزین و افزایش هزینه‌های حمل و نقل خارج‌از پروسه تولید بوده که بر روند قیمت مرغ در بازار اثر می‌گذارد.

حجت با اشاره به اینکه وضعیت تولید مرغ و جوجه یکروزه نسبت به سال قبل از روند بهتری برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر التهاب بازار وجود ندارد چرا که مرغداران در ایام پایانی سال به دنبال آن هستند که مرغ تولیدی در بازار عرضه کنند و تنها اعمال نظارت‌های دقیق مسئولان ذی‌ربط بر خرده‌فروشی‌ها می‌تواند به شرایط بازار کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ثبات بازار نهاده‌های دامی کماکان ادامه دارد، تصریح کرد: اگر مقدار قابل توجهی ذرت تا تاریخ ۵ و ۶ اسفند از طریق اتحادیه مرکزی و پشتیبانی امور دام عرضه شود، با اطمینان خاطر بیشتری تولیدکنندگان به تولید ادامه می‌دهند.

مازاد ۸۰ هزارتنی تولید گوشت مرغ آواری بر سر مرغداران/ زیان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی مرغداران در ۴ ماه گذشته

برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور، با اشاره به اینکه کمبودی در مرغ بازار شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به جوجه‌ریزی صورت گرفته نه تنها کمبودی در عرضه مرغ‌ شب عید نداریم بلکه مازاد ۸۰ هزارتنی تولید همچون آواری بر سر مرغداران است.

وی قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با وجود مازاد چشمگیر تولید، قیمت مرغ در همین حد باقی خواهد ماند و تنها به سبب افزایش قیمت تمام شده، مرغداران همچنان در حاشیه زیان قرار خواهند گرفت.

چهارآیین ادامه داد: بنابر آمار، مرغداران از ۴ ماه گذشته در فروش هر کیلو مرغ به طور متوسط یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر شدند که بدین ترتیب رقمی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند که تا پایان اسفند اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، زیان مرغداران از این رقم‌فراتر می رود‌.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه جوجه ریزی برای تنظیم بازار مرغ شب عید با دیگر ماه‌های سال قابل مقایسه نیست، بیان کرد: بنابر آمار ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری طی ماه‌های پایانی سال صورت گرفته که این میزان بیش از نیاز بازار داخل است‌.

وی با تاکید بر خرید تضمینی مازاد مرغ تولیدکنندگان گفت: برای خروج مرغداران از بحران فعلی انتظار می‌رود که مازاد ۸۰ هزارتنی تولید از طریق بازرگانی دولتی با هدف صادرات از سطح بازار جمع آوری شود.

چهارآیین ادامه داد: با توجه به پتانسیل بالای صنعت طیور، واردات مرغ توجیهی ندارد و تنها به معنای تقدیم کردن یارانه به تولیدکنندگان خارجی است.

کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد / کاهش قیمت جوجه ارتباطی به نرخ مرغ شب عید ندارد

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن‌صنفی مرغداران گوشتی، درباره آخرین وضعیت بازار مرغ شب عید اظهار کرد: براساس برنامه در ایام‌ پایانی سال میزان جوجه‌ریزی نسبت به دیگر ماه‌های سال در حدی است که کمبودی در عرضه وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر واحدهای مرغداری که مشغول جوجه‌ریزی هستند، مرغ تولیدی آنها در سال جدید به بازار عرضه می‌شود و تنها واحدهایی که در گذشته جوجه‌ریزی کردند، مرغ تولیدی آنها در شب عید به بازار عرضه می‌شود.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه کاهش قیمت جوجه ارتباطی به مرغ شب عید ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه مرغداران با جوجه بالاتر از ۵ هزار تومان اقدام به جوجه‌ریزی کردند، از این رو کاهش قیمت جوجه تاثیری در نرخ تمام شده تولید ندارد.

اسداله نژاد ادامه داد: در ایام پایانی سال عوامل متعددی همچون جوجه یکروزه، ذرت و کنجاله سویا و سایر مواردی که در صنعت طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، در قیمت تمام شده مرغ تاثیر‌گذار است، به همین خاطر نمی‌توان انتظار داشت که مرغ کمتر از قیمت تمام شده در بازار عرضه شود.

به گفته این مقام‌مسئول، با توجه به شوکی که از قبل قیمت جوجه یکروزه به تولیدکنندگان تحمیل شد، از مسئولان تنظیم بازار به عنوان بخش حاکمیتی انتظار می‌رود که با کنترل و رصد پایش بازار نهاده‌های دامی از عرضه بالاتر از نرخ مصوب جلوگیری کنند تا فشاری از این حیث به تولیدکنندگان وارد نشود.

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد هر کیلو دان را ذرت تشکیل می‌دهد، بیان کرد: در حال حاضر روند توزیع ذرت مناسب نیست که همین امر موجب شده هر کیلو ذرت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود که درصورت رفع نشدن مشکل به سبب ازدیاد تقاضا، قیمت ذرت افزایش بیشتری خواهد یافت.

نایب رئیس کانون انجمن مرغداران گوشتی قیمت ۸ هزار و ۵۵۰ تومانی هر کیلو مرغ را غیر منطقی دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

با وجود روند افزایشی قیمت جوجه یکروزه انتظار می‌رود که در بحث نهاده‌های تولید همچون ذرت نظارت صورت گیرد تا فشاری مضاعف بر تولیدکننده و مصرف کننده وارد نشود.