فشار به بانک مرکزی ژاپن در نتیجه بالا ماندن تورم عمده‌فروشی

تهران- ایرنا- بر اساس اعلام بانک مرکزی ژاپن، قیمت‌های عمده‌فروشی این کشور در ماه ژانویه (دی، بهمن) در مقایسه با سال قبل، ۹.۵ درصد افزایش یافته و به نشانه‌های فزاینده فشارهای تورمی افزوده است که ممکن است بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهد تا برنامه محرک بزرگ خود را به تدریج متوقف کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه رویترز، بنا بر اعلام بانک مرکزی ژاپن، سرعت افزایش تورم در مقایسه با رقم ۱۰.۵ درصدی ماه قبل کاهش یافته است؛ اما داده‌ها بیانگر این موضوع هستند که شرکت‌ها با فشار هزینه محصولاتی از جمله مواد غذایی، فولاد و کالاهای شیمیایی مواجه هستند.

افزایش شاخص قیمت کالاهای شرکتی (CGPI) که قیمت‌هایی را اندازه‌گیری می‌کند که شرکت‌ها برای کالاها و خدمات خود از یکدیگر دریافت می‌کنند، تا حد زیادی با پیش‌بینی افزایش متوسط ۹.۶ درصدی تطابق داشت. داده‌های بانک مرکزی ژاپن (BOJ) نشان داد که این شاخص در رقم ۱۱۹.۸ واحد با بالاترین میزان ثبت‌شده در ماه دسامبر (آذر، دی) مطابقت دارد.

داده‌ها حاکی از این است که تورم هسته مصرف‌کننده (core consumer inflation) ژاپن که در ماه دسامبر به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته (۴ درصد) رسید، احتمالاً در ماه‌های آینده بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی باقی خواهد ماند.