فروش مرغ به زیر نرخ مصوب در واحدهای صنفی

پرییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی خاطر نشان کرد: با اصلاح نظام یارانه‌ای بدون تردید شاهد افزایش نرخ کالاهای اساسی از جمله مرغ و تخم‌مرغ خواهیم بود اما از سوی دیگر با حذف فساد بازار رقابتی ایجاد خواهد شد.

مهدی یوسف‌خانی در پاسخ به این پرسش که آیا با اصلاح نظام یارانه‌ای شاهد تغییر در نرخ مرغ گوشتی خواهیم بود؟ گفت: در حال حاضر بازار در آرامش است و حتی مرغ و تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب عرضه می‌شود.

به گفته وی، نرخ مصوب مرغ گرم کیلویی 31 هزار و 500 تومان است اما در واحدهای صنفی کیلویی 29 هزار تومان بفروش می‌رسد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با اصلاح نظام یارانه‌ای تردید نداشته باشید که شاهد افزایش نرخ کالای اساسی خواهیم بود، با حذف ارز ترجیحی و در صورت عدم حمایت دولت، ذرت 1900 تومانی و دیگر نهادهای دامی به خصوص سویا حداقل 5 برابر افزایش پیدا می‌کند. با افزایش قیمت نهاده‌ها به‌طبع شاهد بالا رفتن نرخ قیمت مرغ و تخم‌مرغ خواهیم بود.

بنا به اظهارت یوسف‌خانی، قیمت مرغ زنده حداقل 31 هزار تومان است اما اگر یارانه ترجیحی حذف شود مرغ گرم 30 درصد افزایش نرخ را تجربه خواهد کرد و قیمت مرغ زنده حداقل به کیلویی 45 تا 50 هزار تومان خواهد رسید.

وی بابیان اینکه افزایش نرخ کالای اساسی با اصلاح نظام یارانه‌ای اجتناب‌ناپذیر است مگر اینکه دولت برنامه جایگزینی داشته باشد، افزود: باید پیش بینی‌های لازم در این زمینه اخذ شود و یارانه افراد دهک‌های پایین جامعه افزایش پیدا کند تا قدرت خرید آنها کاهش پیدا نکند اگر چنین امری محقق نشود تردید نداشته باشید که بسیاری از مردم مصرف مرغ و تخم مرغ را از سبد غذایی خود حذف خواهند کرد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا با اصلاح نظام یارانه‌ای آیا این احتمال وجود دارد که شاهد تنش‌های قیمتی در بازار باشیم؟ تصریح کرد: به نظر من چنین اتفاقی نخواهد افتاد چراکه دیگر رانت و فسادی وجود ندارد بلکه به نظر می‌رسد بازار رقابتی ایجاد خواهد شد چراکه هر تولیدکننده سعی می‌کند باقیمت کمتر محصول خود را به کشتارگاه برساند تا خریدار داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: از دید اصلاح نظام یارانه‌ای روی دیگری هم دارد و آن ایجاد نظم و انضباط در بازار است. متاسفانه نظم بازار با ارز ترجیحی از بین رفته بود و باید افزایش قیمت‌ها با حذف این ارز از محل‌های دیگر برای مصرف‌کننده واقعی جبران شود. امیدواریم اگر همه چیز بنا به برنامه پیش برود شاهد بازار رقابتی از نظر کیفیت و قیمت باشیم.

ایلنا