فروش تخم مرغ درب واحدهای تولیدی همچنان زیر قیمت مصوب/ ازسرگیری صادرات

«حمیدرضا کاشانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار تخم‌مرغ افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین شد، اما طی هفته‌های اخیر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۳۶ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود که کماکان ضرر تولیدکنندگان را در پی دارد.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن اظهار داشت: قیمت تخم مرغ برای مصرف‌کنندگان با قیمت مصوب به فروش می‌رسد یعنی با کاهش قیمت درب واحدهای تولیدی قیمت مصرف‌کنندگان نیز کاهش نمی‌یابد.

به گفته وی، کاهش قیمت تخم‌مرغ تنها مربوط به واحدهای تولیدی است.

کاشانی با بیان اینکه وقفه در صادرات و کاهش اندک مصرف به دلیل گرم شدن هوا از دلایل کاهش قیمت تخم‌مرغ طی هفته‌های اخیر بوده است، خاطرنشان کرد: طی هفته‌های اخیر معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای تحت عنوان (پرداخت مابه‌التفاوت) محدودیتی در صادرات این محصول ایجاد کرده بود که این موضوع برطرف شد.

وی اضافه کرد: هرگونه وقفه در صادرات می‌تواند موجب مازاد عرضه در بازار داخلی شود، زیرا مدت زمان نگهداری تخم مرغ کوتاه است.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن تنها راهکار این صنعت را صادرات دانست و گفت: به تازگی مشکل وقفه صادرات برطرف شده و به طور مجدد صادرات این محصول از سر گرفته شده است.

کاشانی افزود: نیاز است دولت با توجه به افت فروش تخم مرغ در فصل گرما با مشوق‌های صادراتی و ذخیره‌سازی این محصول توسط شرکت پشتیبانی امور دام از این صنعت حمایت کند تا در فصل سرما با مشکل کمبود تولید روبرو نشویم.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن اظهار داشت: طبق آمارها از ابتدای سال تاکنون ۳۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۵۵ هزار تن محصول تخم مرغ مازاد به ارزش به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که علاوه بر متعادل سازی بازار داخلی برای کشور ارزآوری نیز به همراه داشته است البته با توجه به میزان تولید، کشور ظرفیت صادرات سالانه ۱۰۰ هزار تن از این محصول را دارد.

کاشانی گفت: اکنون مدتی است که تولیدکنندگان با مشکل تامین نهاده‌ها روبرو هستند به طوری که شرکت‌های واردکننده به بهانه تامین ارز نهاده‌های واحدهای تولیدی را ارسال نمی‌کنند، بنابراین تولیدکنندگان وجه‌المصالحه وصول مطالبات واردکنندگان شده‌اند که این اقدام خطرناکی است.

وی اظهار داشت: این روند خطرناکی برای تولید است، زیرا اکنون بخش تولید با مشکل جدی افت قیمت تخم مرغ، افت تقاضا و تامین نهاده‌ها روبرو هستند که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که بخش عمده آن به مصرف داخلی و مازاد آن صادر می‌شود.