صادرات ۲۸ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در ۳ ماه

به گزارش ایرنا، مرکز آمار اروپا (یورو استات) از صادرات ۲۸.۳ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ خبر داد.

صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۹.۳ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

کاهش ۴۲ درصدی صادرات پسته ایران به اروپا در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ در حالی است که طی ۱۲ ماهه سال قبل نیز صادرات پسته ایران به کشورهای اروپایی ۴۲ درصد کاهش یافته و به ۱۰۹.۸ میلیون یورو رسیده بود.

بر اساس این گزارش صادرات پسته با پوست ایران به اروپا در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال با افت ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸.۹ میلیون یورو رسیده است. ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۱.۷ میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.

صادرات مغز پسته ایران به اروپا در این دوره نیز با کاهش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۹.۴ میلیون یورو رسیده است. ایران در سه ماهه نخست سال قبل ۲۷.۶ میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده بود.

آلمان، اسپانیا و ایتالیا بزرگ‌ترین واردکنندگان پسته از ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده‌اند. از کل صادرات ۲۸.۳ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در این دوره ۱۹.۵ میلیون یورو مربوط به واردات آلمان از ایران بوده است.

ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا

ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به اروپا در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده است. آمریکا در این دوره ۱۲۵.۷ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا در این دوره ۱۲ درصد افزایش یافته است.

آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۹۵.۷ میلیون یورو پسته با پوست و ۳۰ میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده است.