صادرات تخم‌مرغ به مدد یارانه متوقف نشد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن گفت: به دلیل افت قیمت تخم‌مرغ و حضور رقبا در بازارهای منطقه‌ صادرات تخم‌مرغ تقریباً متوقف شد که با اختصاص یارانه، صادرات به شرایط مساعد برگشت.

رضا ترکاشوند به وضعیت صادرات تخم‌مرغ در سال جاری اشاره کرد و گفت: شرایط صادرات تخم‌مرغ در بازارهای منطقه کاملاً رقابتی است و به همین دلیل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن از دو هفته گذشته اختصاص یارانه صادراتی به صادرکنندگان این محصول را به‌صورت ویژه در کار خود قرارداد و اجرایی کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن در پاسخ به این سؤال که در هفته‌های اخیر اعلام شد که صادرات تخم‌مرغ متوقف‌شده است،آیا این موضوع را تائید می‌کنید، گفت: به دلیل حضور سایر رقبا قیمت تخم‌مرغ صادراتی در منطقه به‌شدت افت کرد و صادرات این محصول تقریباً متوقف شد.

وی گفت: با تصمیم اتحادیه مبنی بر پرداخت مشوق صادراتی بلافاصله جلوی توقف صادرات تخم‌مرغ گرفته شد و صادرات این محصول به شرایط مساعد برگشت.

ترکاشوند تصریح کرد: این مشوق صادراتی از منابع اتحادیه و منابعی که در اختیار صندوق حمایت از صنعت طیور است تأمین می‌شود .

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن بیان داشت: البته پرداخت یارانه بستگی به شرایط و قیمت بازار دارد و در صورت نیاز به بازار وارد می‌شویم.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه صادراتی باید تداوم داشته باشد، گفت: در این شرایط رقابتی و برای حفظ بازار صادراتی و تداوم تولید اتحادیه تصمیم گرفت تا با کمک صندوق حمایت از طیور به صادرکنندگان یارانه پرداخت شود که به علت پایان نیافتن مراحل اداری، اتحادیه از منابع داخلی خود اقدام به پرداخت یارانه صادراتی کرده است.

ترکاشوند میزان صادرات تخم‌مرغ از ابتدای سال تاکنون را حدود 11 هزار تن عنوان کرد و افزود: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ صادراتی حدود 3 هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن تصریح کرد: قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ با سود 10 درصد حدود 4 هزار تومان است.

وی با اشاره به شرایط سخت رقابتی در منطقه برای صادرات تخم‌مرغ‌ بیان داشت: برای داشتن تولید، صادرات پایدار و حفظ قدرت رقابت در منطقه مبلغ 40 میلیارد تومان یارانه از دولت برای نیمه اول سال درخواست شده که هنوز پاسخ مثبتی به این درخواست داده نشده است.