صادرات بنزین و گازوئیل ایران به آفریقا و شرق اروپا

تهران – ایرنا – عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر بنزین را به غرب آفریقا و شرق اروپا صادر می‌کنیم، پتانسیل بالایی در این حوزه وجود دارد که باید به آن توجه شود.

به گزارش ایرنا، حمزه وارثی روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه ایران چندین سال صادرکننده بنزین و گازوییل بود به طوری که بازار خاورمیانه نیز در دست داشت، افزود: با این وجود امسال واردکننده شدیم، زیرا نه تنها به زیرساخت‌ها بلکه به بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند حاکمیت برای تولید انرژی توجهی نداشتیم و این در حالی است که میعانات گازی با توجه به محدودیت تحریم روی دریا شناور و بلاتکلیف است.

وی با بیان اینکه سخت ترین شرایط را برای تحویل خوراک به ما اعمال می کنند، گفت: دیدگاه توزیع خوراک با شعار حمایت از تولید و رفع موانع جهت تامین خوراک بخش خصوصی همخوانی ندارد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه اکنون بخش صادرات ما با ۵ درصد ظرفیت کار می کند، تاکید کرد: این شرایط در حالی است که ما صادرکننده نمونه هستیم و اگر مانع تراشی نشود سال آینده می توانیم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

وارثی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش ما تحریم از داخل است، گفت: اواخر دولت روحانی اعلام شد که میعانات را برای تولید گازوییل با کیفیت برای نیروگاه‌ها در اختیار ما قرار دهند اما با تغییر دولت این موضوع به حاشیه رفت.

وی ظرفیت اولیه سالانه تولید و صادرات بنزین را ۳۰۰ هزار تن و گازوییل را ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: به دلیل محدودیت ها از توسعه مجموعه منصرف شدیم، اکنون تلاش می کنیم پایانه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم، تفاهم‌نامه خرید و احداث پایانه امضا و به تایید مسئولین ذیربط رسیده اما در دیدگاه‌های کارشناسی به مشکل برمی‌خوریم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت تولید مشتقات نفتی داشتیم و از سال ۹۴ تولید روغن موتور و ضد یخ را با محوریت صادرات به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس، غرب آفریقا و شرق اروپا آغاز کردیم، اظهار کرد: از سال ۹۸ وارد حوزه هیدروکربوری شدیم.

وارثی با بیان اینکه خوراک پتروپالایشگاه میعانات گازی و نفت سفید و یکی از پیشرفته ترین مجموعه تکنولوژی وارداتی را داریم، اظهار کرد: ۵ محصول اصلی داریم و از میعانات و نفت سبک برای تولید بنزین با کلاس ۳ ، گازوییل را برای صادرات و اکتان افزا را برای مصرف داخل و صادرات استفاده می کنیم.

مدیر عامل شرکت کاسپین شیمی پاسارگاد با بیان اینکه در حال احداث یک پالایشگاه در فارس برای تولید ۷۰ هزار بشکه اکتان افزا هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر اکتان بنزین تولیدی ۸۶ تا ۹۸ است و بازار صادراتی بنزین افغانستان و عراق را داریم و از طریق امارات به بازا بین المللی دست یافته ایم.

وارثی با بیان اینکه اگر فاز دوم و سوم پالایشگاه راه اندازی شود به تولید ۲ میلیون تن خواهیم رسید، گفت: اکنون نفتای تولیدی ما به مصرف خوراک پتروشیمی ها برای تولید بنزین می رسد.

وی با اشاره به برگزاری همایش تقدیر از صادر کنندگان نمونه استان قم، گفت: طی دو سال متوالی صادرکننده برتر در این حوزه شدیم و این مساله نشان می دهد که پتانسیل های بالایی در این حوزه وجود دارد که باید به آن توجه شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه برای ۳۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی در پالایشگاه صورت گرفته است، گفت: توان بخش خصوصی برای تولید بنزین و کمک به جبران کسری های کنونی بالا است، منعی برای واردات تکنولوژی نداریم و این امکان را داریم که بنزین و گازوییل با کیفیت بالا تولید کنیم.

وارثی اظهار کرد: تا کنون پیشنهادی از پالایش و پخش برای تامین نیاز داخل نداشته ایم، دولت ما را کنار خود نمی بیند و به این ترتیب باعث شده بازارهای ما در قزاقستان و ارمنستان از دست برود و اکنون باید دنبال بازار بگردیم.