شیوه نامناسب توزیع بر التهاب بازار نهاده‌های دامی دامن زد

ترکاشوند گفت: با وجود ذخایر مناسب پشتیبانی امور دام، شیوه نامناسب توزیع، مرغداران را برای تامین نهاده گرفتار کرده است.
رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن، درباره آخرین وضعیت بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۲۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید، مشکل خاصی از لحاظ قیمت در بازار نداریم.
ترکاشوند نرخ هرشانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار را ۱۸ هزار تومان و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، تخم مرغ بر مبنای قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم، بیان کرد: روزانه ۳ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد مازاد نیاز داخل به بازار‌های هدف صادر می‌شود.
وی مجموع صادرات سال گذشته را ۴۰ هزار تن اعلام‌کرد و افزود: هم اکنون صادرات به صورت مدیریت شده در حال انجام است.
ترکاشوند با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا تاثیری در بازار تخم مرغ نداشت، بیان کرد: علی رغم آنکه قیمت تمامی کالا‌ها با نوساناتی در بازار داخل روبرو شد، اما قیمت تخم مرغ به سبب ازیاد عرضه تغییری نداشت و تنها بازار صادراتی این‌ محصول قبل از عید به سبب ازدیاد تقاضا در بازار داخل و شرایط تردد و قرنطینه با مشکلاتی روبرو شد که این موضوع خیلی زود مرتفع شد.

مرغداران گرفتار تامین نهاده‌های دامی هستند
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی در شرایط نامناسبی قرار دارد، گفت: با وجود آنکه انبار‌های پشتیبانی امور دام مملو از نهاده‌های دامی است، اما شیوه نامناسب توزیع موجب شده هر کیلو کنجاله سویا به سختی با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان و ذرت ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود.
به گفته وی، علی رغم آنکه کارخانه‌های روغن کشی و انبار‌های پشتیبانی کنجاله دارند، اما متاسفانه مسئولانه با موضوع برخورد نمی‌شود و همین امر موجب شده مرغداران در تامین نهاده‌ها تحت فشار باشند.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در پایان تصریح کرد: اگرچه در ایام عید تا حدودی از ذخایر پشتیبانی امور دام نهاده در اختیار مرغداران قرار گرفت، اما این میزان مشکل مرغداران را مرتفع نکرده است، در حالیکه قیمت تمام شده تولید با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود، اما مرغداران نهاده مورد نیاز را با قیمت ارز آزاد از بازار خریداری می‌کنند.