سه پیشنهاد تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

اتحادیه و انجمن‌های سراسری مرغداران گوشتی، جوجه یک‌روزه و مرغ تخمگذار میهن در نامه‌ای به سران قوا پیشنهاداتی برای نحوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های طیور مطرح کردند.

اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در خصوص حذف ارز ترجیحی و آثار آن در صنعت دام و طیور کشور نوشته‌اند: در حال حاضر تعداد ۶۳۰ واحد تولیدی مرغ مادر گوشتی ۱۸ هزار واحد تولیدی مرغ گوشتی و ۲۰۲۰ واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار در صنعت طیور کشور برای تأمین جوجه یک‌روزه، مرغ و تخم‌مرغ مشغول به فعالیت می‌باشند که علاوه بر ایجاد اشتغال فعال برای بخش بزرگی از آحاد جامعه نقش حیاتی در تأمین پروتئین موردنیاز مردم و امنیت غذایی کشور دارند.

در ادامه این نامه، برای حذف ارز ترجیحی پیشنهادات زیر مطرح شده است:

۱- تغییر نرخ ارز در ۶ ماهه دوم سال به دلیل وجود شرایط مطلوب‌تر برای تطبیق تولیدکننده با تغییرات کلان به‌صورت مرحله‌ای و تدریجی به‌گونه‌ای که ارز یکی از نهاده‌ها حذف و در مرحله بعدی نهاده دیگر حذف شود و یا نهاده‌های مشمول ارز ترجیحی میزان ۵۰ درصد کاهش یابد و ۵۰ درصد باقیمانده با ارز نیمایی عرضه شود.

۲- تدوین برنامه مصوب و آماده اجرا برای حمایت از تولیدکننده در سه محور تأمین سرمایه در گردش، خرید تضمینی و پرداخت مشوق‌های صادراتی.

۳- تعیین زمان دقیق و چگونگی اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور جهت اطلاع و برنامه‌ریزی فعالین بخش

لازم به ذکر است تشکل‌های ملی صنعت طیور کشور آمادگی خود را جهت شرکت در نشست‌های کارشناسی و همه گونه همکاری و همراهی با دولت محترم در راستای سربلندی کشور و تأمین پروتئین موردنیاز مردم اسلامی اعلام می‌کند.