سرمایه‌گذار ژاپنی: توکیو بدون نفت روسیه نمی‌تواند زنده بماند

مدیر عامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی ژاپن تاکید کرد که ژاپن باوجود فشار آمریکا و اروپا به انرژی روسیه وابسته است و بدون آن زنده نمی‌ماند.
سرمایه‌گذار ژاپنی: توکیو بدون نفت روسیه نمی‌تواند زنده بماند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، رئیس یکی از پنج اتاق بزرگ تجاری در ژاپن گفت که وابستگی تقریباً کامل کشورش به انرژی وارداتی به این معنی است که بدون ادامه خرید نفت و گاز از روسیه نمی‌تواند بقا داشته باشد.

ماساهیرو اوکافوجی، مدیر عامل شرکت ایتوچو در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که ادامه استفاده این کشور از انرژی روسیه پس از عملیات نظامی در اوکراین به حمایت آمریکا و اروپا از موضع ژاپن بستگی دارد.

اوکافوجی در دفتر مرکزی این شرکت در توکیو گفت: برخلاف اروپا یا ایالات متحده، ژاپن تقریباً تمام نیازهای انرژی خود را به خارج از کشور متکی است، بنابراین قطع روابط با روسیه به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست.

اوکافوجی، یکی از مهم‌ترین رهبران تجاری ژاپن، از فشار فزاینده بر شرکت‌ها برای اولویت دادن به ژئوپلیتیک بر تجارت انتقاد کرد و گفت: این امر اجتناب ناپذیر است، اما اگر این روند ادامه یابد، تمایل سرمایه گذاری شرکت‌ها و همچنین توانایی آنها برای نوآوری و رقابت کاهش می یابد، بنابراین برای اقتصاد جهانی، اتفاقی منفی است.

ژاپن کشورهای غربی را در تحریم روسیه همراهی کرده است، اما از پروژه‌های بزرگ انرژی در روسیه عقب نشینی نکرده است، زیرا ‌حدود 9 درصد از گاز طبیعی مایع و 4 درصد از نفت خود به روسیه وابسته است.

دولت ژاپن و شرکت بازرگانی ایتوچو، همراه با شرکت ONGC ویدش تحت حمایت دولت هند (بزرگترین شرکت اکتشاف نفت هند )، هنوز سرمایه‌گذاران پروژه نفت ساخالین ۱ روسیه هستند که اکسون موبیل ایالات متحده از آن خارج شده است.