زیان 200 میلیاردی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در مازندران

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران با بیان اینکه تولیدکنندگان جوجه یکروزه در کشور طی سال 97 و 98 بیش از یک‌هزار و 300 میلیارد تومان ضرر کرده اند؛ گفت: با توجه به سهم یک‌سومی مازندران از تولید جوجه کشور، طبیعتا یک‌سوم این زیان هنگفت به تولیدکنندگان استان بر می‌گردد.
سیروس جوادیان در خصوص آخرین وضعیت بازار جوجه یکروزه و همچنین فعالان این صنعت اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک‌ سال است که مرغداران در حال زیان هستند.
وی با اشاره به زیان یک‌هزار و 300 میلیارد تومانی تولیدکنندگان جوجه یکروزه طی سال گذشته و نیمه امسال در کشور، افزود: بر اساس محاسبه‌ای که انجام شد، طی 6 ماهه نخست امسال، این صنعت در کشور، 600 میلیارد تومان ضرر کرده است.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به سهم یک‌سومی مازندران از تولید جوجه کشور، طبیعتا یک‌سوم این زیان هنگفت به تولیدکنندگان استان بر می‌گردد.

مدیرعامل تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران بیان کرد: طبق مصوبه اخیر در خصوص نهاده‌ها ما به قیمت تمام شده اعتراض داریم ولی دولت قیمت دو هزار و 550 تومان تا میانگین 3 هزار تومان را مصوب کرده است.
جوادیان ادامه داد: دقیقا سومین روزی است که قیمت جوجه به دو هزار و 600 تومان رسیده است و باید در این میان، دلالی تا چند دست را هم در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها سرسام‌آور شده است و هزینه نهایی تولید جوجه یکروزه هم خیلی فرق کرده است؛ تاکید کرد: قیمت تمام شده به نزدیکی قیمت فروش هم نمی‌رسد و الآن در حالی که قیمت تمام شده به حدود 2200 تومان می‌رسد که قیمت فروش مرغدار 1200 تومان است و این یعنی به ازای فروش هر جوجه، مرغدار هزار تومان ضرر می‌کند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران با بیان اینکه این روال منجر به ورشکستگی خیلی از فعالان این صنعت می‌شود؛ گفت: بیشترین مشکل حال حاضر ما نهاده‌ها است، قیمت ترابری و حمل‌ونقل هم بدون محاسبه بالا رفته است و به طور نمونه قیمت کرایه حمل از امیرآباد تا قائم‌شهر، به ازای هر تن 76 هزار تومان است و هیچکسی هم پاسخگو نیست.
مدیرعامل تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران اضافه کرد: از یک‌سال گذشته تاکنون، قیمت واکسن حداقل تا 3 برابر و در برخی از واکسن‌ها نیز تا 5 برابر افزایش پیدا کرده است و متاسفانه در این باره هم کسی پاسخگو نیست.
جوادیان با بیان اینکه بیش از 80 واحد تولید جوجه یک‌روزه در مازندران مشغول فعالیت هستند، متذکر شد: با توجه به تولید ماهانه 120 تا 130 میلیون قطعه جوجه یکروزه در کشور، این واحدها در ماه حدود 40 میلیون جوجه تولید می‌کنند.
وی در خصوص برخی اخبار در خصوص معدوم‌سازی جوجه یکروزه از سوی برخی مرغداران در سطح کشور و انتشار فیلم آن در فضای مجازی عنوان کرد: در استان مازندران هیچ معدوم سازی صورت نگرفته است.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران در پایان با بیان اینکه مرغداران کمتر از قیمت تمام شده می‌فروشند، اعلام کرد: در شرایط کنونی باید از این صنعت حمایت کرد و گرنه نه تنها منجر به ورشکستگی بسیاری از فعالان این صنعت در کشور خواهد شد؛ بلکه دولت مجبور خواهد شد مرغ و تخم مرغ را هم وارد کند.
گفتنی است بنا به اعلام هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه کشور، در نیمه نخست امسال، با توجه به رشد نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید، قیمت منطقی هر قطعه جوجه یک روزه 3 هزار تا 3 هزار و 200 تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان بین 14 هزار تا 14 هزار و 500 تومان بود؛ درحالی که طی ماه های گذشته هر قطعه جوجه یک روزه با نرخ یک هزار و 700 تومان و گوشت مرغ با نرخ 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان خریداری می‌شد که این مابه‌التفاوت در کنار ممنوعیت صادرات در ماه‌های نخستین امسال، منجر به زیان ماهانه بیش از 650 میلیارد تومان تولیدکنندگان صنعت طیور کشور اعم از تولیدکنندگان مرغ اجداد، مرغ مادر، جوجه یک روزه ومرغ گوشتی و تخمگذار شد.
شایان ذکر است طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی قرار بود برای حفظ ذخایر کشور، در سه ماهه نخست امسال بالغ بر 10 میلیون قطعه جوجه یک روزه مازاد برای خرید و ذخیره سازی انجام شود، اما تولید مازاد خریداری نشد و این امر نیز موجب ضرر تولیدکنندگان این صنعت شد که در ادامه و از تیرماه امسال، با برطرف شدن ممنوعیت صادرات گوشت مرغ و خروج مازاد تولید، قیمت هر قطعه جوجه یک روزه از یک‌هزار و 700 تومان به 2 هزار و 600 تومان رسید.