زیان ۱۰ میلیارد ریالی کرونا به صنعت مرغ گلستان

رییس اداره طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که شیوع کرونا از سه ماه گذشته تاکنون حدود ۱۰ میلیارد ریال به صنعت پرورش مرغ این استان زیان وارد کرد.
حبیب الله تاشی اظهار داشت: این اداره برای جبران خسارت وارده به فعالان این صنعت، پرداخت تسهیلات بانکی و تمدید وام های دریافتی را پیشنهاد داده است.
وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی نیز برای حمایت از پرورش دهندگان مرغ استان و در نتیجه کم شدن تقاضای مصرف از فروردین ماه تاکنون، ۳ هزار تن از گوشت مرغ تولیدی را خریداری کرد.
کم شدن تقاضای مصرف به علت شیوع کرونا در کشور و بسته بودن گمرگ مرزی برای صادرات باعث شده قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده در کارخانه‌های گلستان به زیر ۸۲ هزار ریال کاهش یابد.
تعطیلی رستوران ها و مراکز عرضه غذا، منع برگزاری مراسم و مجالس شادی و عزا، کاهش برپایی میهمانی های خانگی و نرفتن به طبیعت و تفرجگاه ها، از جمله عوامل مهم کم شدن مصرف گوشت مرغ است.
مطابق گزارش مسوولان مرتبط در سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در این استان هزار و ۴۸ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت اسمی جوجه ریزی ۳۲ میلیون قطعه در هر دوره ۴۵ روزه مشغول فعالیت است.
مرغ تولیدی گلستان در تامین نیاز کشور نقش ویژه دارد بطوری‌که قبل از شیوع کرونا روزانه به طور متوسط ۷۰۰ تن مرغ در استان کشتار شده و ۶۰۰ تن آن روانه استان های دیگر می شد.
در استان گلستان علاوه بر پرورش ماکیان، ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت اسمی ذبح ۴۴ هزار قطعه مرغ زنده در ساعت وجود دارد که ۶ کشتارگاه آن دارای کد “آی آر” بین المللی برای صادرات هستند.