زنجیره های تولید عامل کاهش 25 درصدی هزینه های تولید است

محمدمهدی یعقوب زاده مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جریان بازدید از زنجیره تولید گوشت سفید پیشرو صالح کاشمر که در قالب تور مزرعه گردی در واحدهای زنجیره تولید مرغ برگزار شد اظهار کرد: میزان تولید گوشت مرغ در خراسان رضوی تا ۵ فروردین ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن در روز است.

وی افزود: در حال حاضر مصرف روزانه گوشت مرغ در استان ۶۳۰ تن است، اما در ایام نوروز این میزان به بیش از ۷۰۰ تن افزایش می یابد و در صورتی که کسری جزیی اتفاق بیفتد از طریق مرغ منجمد و یا واردات از مازندران و گلستان جبران می کنیم.

یعقوب زاده خاطرنشان کرد: بهمن امسال ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در خراسان رضوی انجام شده است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه تحت پوشش زنجیره ها و ۷۵ درصد خارج از زنجیره بوده است.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر هزینه های تولید با راه اندازی و فعال کردن زنجیره های تولید ابراز کرد: فرآیند تولید مرغ از ابتدا که جوجه خریداری و وارد مرغداری می شود تا زمانی که وارد مرحله عرضه و مصرف شود بین ۲۰ تا ۲۵ درصد مشمول هزینه های اضافی است که نصیب دلالان می شود. با فعال شدن زنجیره های تولید به میزان قابل توجهی از این هزینه های اضافی کاسته و عمدتا از بین می رود و به همین دلیل تلاش می کنیم که اکثریت تولید را به سمت زنجیره هدایت کنیم.

یعقوب زاده با اشاره به مشکلات و کمبودهای سر راه تولید تصریح کرد: تاخیر در اعلام نهاده ها، طولانی شدن روند انتقال و حمل نهاده ها از بنادر، جولان دلالان در تامین و قیمت جوجه و کاهش تولید دان صنعتی نسبت به سالهای قبل به دلیل اینکه نهاده با نرخ دولتی به دست تولیدکننده می رسد، از مهمترین مشکلات مرغ داران در خراسان رضوی است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی های انجام شده، در ایام عید مشکلی در حوزه کمبود گوشت مرغ و تخم‌مرغ نخواهیم داشت. در بحث عرضه تخم مرغ در سطح استان با کمبود و مشکلی مواجه نیستیم. در حال حاضر در تمامی شهرستانهای خراسان رضوی مرغ منجمد طرح تنظیم بازار از طریق قرارگاه امنیت غذایی به صورت عرضه مستقیم در حال انجام است که کمبودهایی که افزایش مصرف ایجاد می کند، تامین کند. روزانه حدود ۱۰۰ تن مرغ منجمد در سطح استان توزیع می شود که بخش عمده آن از خارج کشور وارد می شود.

کاشمر یکی از مهم ترین شهرستان ها در بخش کشاورزی است

محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز با اشاره به ظرفیت و پتانسیل کاشمر در تولیدات بخش کشاورزی گفت: با توجه به تولید محصولات متنوع در بخش کشاورزی کاشمر یکی از مهم ترین شهرستان های خراسان رصوی در بخش کشاورزی است.

وی افزود: علاوه بر خشکسالی، شیوع کرونا نیز باعث بروز مشکلاتی در حوزه تولیدات بخش کشاورزی شده است. اگرچه در بسیاری از بخش های دچار رکود شده ایم، اما خوشبختانه مجموعه صالح کاشمر با امکانات و تجهیزات و بیش از ۵٠٠ نیروی کارگری تلاش مضاعفی در عرصه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ کرده است.

قدر صالحی مدیر عامل زنجیره تولید گوشت مرغ پیشرو صالح کاشمر نیز گفت: متأسفانه یارانه و کمکی هم که از سوی دولت به واحدهای جوجه کشی و مرغ گوشتی می شود تنها جوابگوی کمتر از ٣٠ درصد ذرت و سویای مصرفی است.

وی افزود: تلاش می کنیم با دریافت تسهیلات مختلف علاوه بر فعال نگه داشتن بخش های مختلف تولید، زمینه اشتغال جوانان را نیز فراهم کنیم.