روند فعلی مرغداری‌ها را تعطیل می‌کند

دبیر کانون مرغداران گوشتی گفت: حدود ۱۰ روز است که ذرت و سویای مورد نیاز مرغداران در سامانه بازارگاه شارژ نشده است و مرغداران مجبور به تهیه نهاده‌های مورد نیاز خود از بازار آزاد هستند.

پرویز فروغی، در پاسخ به این سوال که وضعیت تامین نهاده‌های مرغداری‌ها به چه صورت است، گفت: حدود ۱۰ روز است که سامانه بازارگاه محصولات کشاورزی ذرت و سویا شارژ نکرده است و به همین دلیل برخی از مرغداران موفق به خرید نهاده‌های مورد نیاز خود نشده‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت مرغداران مجبورند یا نهاده‌های مورد نیاز خود را بانرخ آزاد تهیه یا از دان آماده با نرخ آزاد استفاده کنند. لازم به ذکر است که بعد از شارژ بازارگاه هم حداقل ۲۰ روز طول می‌کشد تا نهاده به دست مرغدار برسد و این خریدهای آزاد هیچ کجای قیمت تمام شده مرغ محاسبه نمی‌شود.

دبیر کانون مرغداران گوشتی اضافه کرد: کارخانجات دان از مرغداران ذرت و سویا دریافت می کنند و به آنها دان آماده می دهند. باید این نهاده‌ها به موقع به دست کارخانه‌ها برسد.‌ اگر تاخیری در ارسال آن به وجود بیاید، کارخانه‌ها قیمت دان را با نرخ آزاد حساب می کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه قیمت جوجه یک روزه قدری تعدیل پیدا کرده است ولی همچنان از قیمت مصوب بیشتر است، گفت: در حال حاضر جوجه یکروزه کمتر ۸ تا ۹هزار تومان در بازار پیدا نمی‌شود.

فروغی در پایان گفت: وقتی نهاده به موقع تامین نشود، قیمت جوجه یک روزه بالا برود و از آن طرف مرغداران را مجبور کنند با قیمت‌های دستوری اقدام به فروش مرغ‌هایشان کنند قطعا یا مرغداری‌ها با نصف ظرفیت تولیدیشان فعالیت می کنند و یا به طور کل از چرخه تولید خارج می شوند.