روند تولید جهانی گوشت مرغ کند می‌شود

پیش بینی شده است در حالی که تولید گوشت مرغ در چین، اتحادیه اروپا، برزیل و مکزیک گسترش یابد، هند، تایلند، ترکیه و ایالات متحده با کاهش تولید مواجه شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم– نقدی بر گزارش چشم انداز غذا فائو در بخش تولید و تجارت گوشت مرغ ؛ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی با عنوان «چشم انداز غذا – گزارش دوسالانه در مورد بازارهای جهانی مواد غذایی: ژوئن 2020» که در اوایل ماه جاری میلادی منتشر نموده است، میزان تولید و تجارت انواع مختلف محصولات غذایی اعم از گندم، غلات، برنج، دانه های روغنی، گوشت، شکر و محصولات آبزیان را در دنیا بررسی قرار داده و پیش بینی هایی را در این زمینه ارائه داده است.

در این یادداشت بیشتر روی محصول گوشت مرغ تمرکز می کنیم، ایران جزو 10 کشور اول دنیا در تولید گوشت مرغ می باشد و به نظر می رسد بررسی و تحلیل آمارهای جهانی برای فعالان در این صنعت و کارشناسان می تواند افق دید روشنی را برای این عزیزان نمایان کند.

برای اطلاع بیشتر خوانندگان «تسنیم» به تحلیل برخی آمارهای ارائه شده در این زمینه می پردازیم، نکته ای که در این گزارش قابل توجه بود تأثیر متفاوت کرونا در محصولات مختلف و رفتارهای متفاوت کشور ها در برخورد با این پاندمی بود. دلیل این امر هم سیاست مختلف کشورها در رویارویی با این بیماری بود که با تعطیلی و یا قرنطینه کردن الگوی رفتاری متفاوتی را در بخش تولید، مصرف و تجارت هر محصول داشت.

در ایران هم رفتارها متفاوت بود، با اینکه مصرف کاهش پیدا کرده بود و بازار شب عید که میزان گوشت مرغ بیشتری مصرف می شود به‌دلیل همین همه گیری، تقاضای بازار داخلی ایران به شدت نزول کرده بود جالب اینجاست که در نقطه ی مقابل تولیدکنندگان با تولید به میزان روال گذشته و انباشت محصول مواجه شدند و بسیاری از آنان مجبور شدند برای برون رفت از بحران، زیر قیمت بازار محصول خود را به فروش برساندند. البته در برهه ای از زمان هم سازمان تعاون روستایی به کمک مرغداران آمد تا مرغداران ضرر کمتری را متحمل شوند؛ البته که مشکلات تأمین نهاده های دامی مقوله ای بسیار تأثیرگذار است که در اینجا درباره ی آن بحث نمی کنیم.