روزانه ۴۵ تن تخم‌مرغ در بازار قم تأمین شد

گروه استان‌ها-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: از یکم دی‌ماه روزانه ۴۵ تن تخم‌مرغ در بازار قم تأمین‌شده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، عباس پورمیدانی در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان که در سالن جلسات کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت:در بخش توزیع، صمت وظیفه نظارتی دارد و باید مانع از گران‌فروشی کالاهای اساسی توسط اصناف توزیعی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: از یکم دی‌ماه روزانه 45 تن تخم‌مرغ در بازار قم تأمین‌شده است.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده، نهاده‌ها صد در صد  تأمین می‌شود که در این راستا توزیع نهاده‌ها مانع از گرانی مرغ و تخم‌مرغ شد.

قیمت اعلام‌شده تخم‌مرغ درب مرغداری 14 هزار تومان است

پورمیدانی تصریح کرد: قیمت اعلام‌شده تخم‌مرغ درب مرغداری 14 هزار تومان است و مرغداران در قم و کشور یک قیمت مصوب دارند که طبق ابلاغ وزیر باید در هر شهری رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: انتقال تخم‌مرغ از مرغداری باید با مجوز دامپزشکی صورت بگیرد و کارشناسان نیز آن را ثبت کنند، قرار است از روز شنبه آینده توزیع دقیق تخم‌مرغ رصد شود و توزیع‌کنندگان نیز باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در صورت مشاهده تخلف از سوی مرغداران یا توزیع‌کنندگان، پرونده تخلفات در تعزیرات تشکیل می‌شود، به همین دلیل باید نحوه توزیع در سامانه ثبت شود.

وی افزود: گاهی درروند توزیع به نظر می‌رسد وضعیت در کنترل نیست و قیمت‌ها و نحوه توزیع رها می‌شود، ما باید برای جلوگیری از تخلف، تخم‌مرغ را در آخر زنجیره مدیریت کنیم، اگر اصناف برای گران‌فروشی خود فاکتور نشان دهند ریشه اصلی گرانی‌ها مشخص می‌شود.

پورمیدانی عنوان کرد: مصرف خانوار در قم، بر اساس برآوردهای انجام‌شده بیش از 29 تن نبوده است، در حال حاضر نیمی از توزیع بر عهده اتحادیه است و از این طریق می‌توان توزیع را کنترل کرد.

مرغداری‌ها همکاری خوبی در تحویل تخم‌مرغ و مرغ دارند

وی خاطرنشان کرد: مرغداری‌ها همکاری خوبی در تحویل تخم‌مرغ و مرغ دارند و در این مدت با متخلفان نیز برخورد شد، امید است بتوان باسیاست‌های راهبردی وضعیت بازار را در تولید و توزیع ساماندهی کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: باید از منطق ملی نیز درروند توزیع استفاده کرد، برخی از استان‌ها، تولیدات شان صفر است و ازاین‌رو استان‌های تولیدکننده باید مازاد را در اختیار خارج از استان قرار دهند.

در این جلسه مهدی ریاضی مدیرکل تعزیرات حکومتی قم نیز عنوان کرد: قیمت تمامی تخم‌مرغ‌ها در سطح استان مصوب است و ما از تجربه‌ای که در توزیع مرغ داشتیم استفاده کردیم و موجب تعادل بازار شد.

2 هزار واحد فروش تخم مرغ در قم مشغول فعالیت هستند

وی بیان کرد: در قم 2 هزار واحد فروش تخم‌مرغ وجود دارد و بازرسی و نظارت تنها از 10 پرسنل برخوردار است ازاین‌رو از ظرفیت بسیج درروند بازرسی‌ها استفاده می‌کنیم که در تعادل بخشی به بازار بسیار مؤثر است.

ریاضی گفت: از طریق سه اتحادیه نیز هماهنگی صورت گرفت و بازرسی این اتحادیه‌های بنکداران و خواربارفروشان و اتحادیه مواد پروتئینی مشارکت خوبی دارند، ضمن اینکه درروند بسته‌بندی نیز نظارت می‌شود.

وی اظهار داشت: در مورد تخلفات مربوط به تخم‌مرغ در سال جاری، 42 پرونده به ارزش 26 میلیارد و 967 میلیون ریال ثبت‌شده است.