رشد 31 درصدی صادرات تخم‌مرغ طی پنج ماه سال جاری

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر توفیق کشور در صادرات تخم‌مرغ گفت: علیرغم مشکلات صادراتی، طی پنج ماه نخست سال جاری 28 هزار و 617 تن تخم‌مرغ به کشورهای همسایه صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد نشان می‌دهد.

حسن رکنی عصر شنبه وضعیت صادرات تخم‌مرغ را طی سال جاری مطلوب دانست و افزود: سال گذشته صادرات تخم‌مرغ به کشورهای متقاضی 21 هزار و 832 تن بوده است.

وی اظهار داشت: حدود 1.5 ماه گذشته به دلیل بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان در تعداد اندکی از واحدهای مرغداری سنتی استان مازندران به خاطر عدم رعایت ضوابط بهداشتی، محدودیت‌های صادراتی برای کشور ما پیش آمد اما باوجوداین مشکلات صادرات این محصول رشد داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: سال گذشته در فروردین‌ماه 2 هزار و 900 تن، اردیبهشت‌ماه 4 هزار و 140 تن، خردادماه 5 هزار تن، تیرماه 4 هزار و 830 تن و مردادماه حدود 4 هزار و 898 تن تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر شد.

رکنی گفت: این در حالی است که علیرغم موانع صادراتی، امسال حجم صادرات تخم‌مرغ در فروردین‌ماه 4 هزار و 570 تن، اردیبهشت‌ماه 6 هزار و 480 تن، خردادماه 11 هزار و 340 تن، تیرماه 5 هزار و 250 و مردادماه 968 تن رسید.

وی پیش‌بینی کرد: با وضع موانع صادراتی حجم صادرات تخم‌مرغ کشور در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، از رفع مشکلات صادرات تخم‌مرغ به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: طی این مدت، سهم صادرات تخم‌مرغ کشور ما به عراق 75 درصد، افغانستان 18 درصد، ترکمنستان 4 درصد، تاجیکستان 2 درصد، بحرین یک درصد و عمان کمتر از یک درصد بوده است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به زیرساخت‌های خوب داخل کشور، بازسازی و به‌روزرسانی واحدهای تولیدکننده تخم‌مرغ هرروز شرایطمان برای ورود به بازارهای بین‌المللی بیش از گذشته مهیا می‌شود.

وی تولید تخم‌مرغ کشور را سالانه حدود 930 هزار تن عنوان کرد و گفت: این امکان وجود دارد که با تغییرات اندکی که در برنامه تولید به وجود آمده بتوانیم میزان تولید را متناسب با کشش بازارهای صادراتی افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی، بدون افزایش تولید تخم‌مرغ می‌توانیم سالانه حدود 80 هزار تن تخم‌مرغ صادر کنیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال ارتقای افزایش تولید، متناسب با ایجاد بازارهای جدید در کشورهای همسایه هستیم که این امر در اولویت برنامه‌های این معاونت قرار دارد.