دلالان وارد بازار مرغ هم شدند، مرغداری‌ها روبه تعطیلی هستند

وجود مشکلات فراوان شامل پایین بودن قیمت خرید، افزایش قیمت نهاده‌ها، بدهی‌های بانکی، حمایت نکردن و غیره سبب شده تا مرغداری‌های مازندران حال‌وروز خوبی نداشته باشند.

مازندران ۱۱ درصد مرغ کشور را تولید می‌کند و با داشتن ۲۰۸۴ واحد مرغداری گوشتی و تولید بیش از ۱۱ درصد گوشت مرغ رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

محمد تیموری یکی از تولیدکنندگان مرغ مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قیمت مرغ در دوشنبه‌شب سه هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد درحالی‌که قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود.

تیموری یکی از مرغداران بخش سوادکوه گفت: دو هزار و ۵۰۰ مرغ دار در مازندران فعال هستند که هرکدام به دلیل مشکلات اقتصادی، قسط‌های عقب‌افتاده بانکی و بدهی‌های بالا به دلالان دارند.

یکی دیگر از مرغداران بخش جویبار نیز اظهار داشت: تاکنون به فرمانداری، جهاد کشاورزی، استانداری نامه‌های زیادی زده‌ایم اما کسی پاسخگوی مشکلات ما نیست.

قیمت بالای تمام‌شده تولید مرغ

این مرغدار که خواست نامش ذکر نشود، به خبرنگار مهر گفت: برای فروش هر مرغ باقیمت تمام‌شده شامل دارو، غذای مکمل، ذرت و دانه و کرایه حمل بار هزار و۵۰۰ تومان ضرر می‌دهیم و به شرطی که جوجه خریداری‌شده ۶۰۰ تومان باشد، قیمت تمام‌شده مرغ ۴ هزار و ۷۰۰ تومان تمام می‌شود.

وی در ادامه ابراز داشت: از ۴ هزار و ۷۰۰ تومان دلال به شرطی مرغ را از من می‌خرد که سه هزار و ۵۰۰ یا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشم در صورتی هم که نفروشم مرغ مدت‌زمان بازدهی گوشتی خودش را از دست می‌دهد.

حسین جعفری یکی دیگر از مرغداران اظهار داشت: دولت هیچ یارانه‌ای به مرغداران نداده است و سال‌های قبل نیز گازوئیل را سه لیتر حساب می‌کردند که امسال زیر یک لیتر حساب می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقتی مرغ گران می‌شود همه اعتراض می‌کنند که چرا مرغ گران شد اما وقتی مرغ ارزان می‌شود کسی واکنشی نشان نمی‌دهد.

این مرغ دار با نشان دادن نامه‌های مبنی بر فروش مرغ به ادارات و سازمان‌ها گفت: هیچ‌کس برای خرید مرغ به ما مراجعه نکرد و مرغ‌های پوسیده و از تاریخ گذشته را کیلویی دو هزار و ۸۰۰ از مرغدار خریداری کردند و کیلویی ۶ هزار تومان به مردم فروختند.

یکی دیگر از مرغداران گفت: ما پول دارو مکمل غذایی، کارگر، سوخت، گازوئیل را پرداخت می‌کنیم و باید بهترین دانه و غذا را هم به خورد مرغ‌ها بدهیم تا ضرر نکنیم.

وی اظهار داشت: هر یک از مرغداران، تأسیسات مرغداری به ارزش یک میلیارد به بالا دارند که اگر این پول‌ها را بانک بگذارند سودی بیشتر از مرغداری درمی‌آورند.

وی تأکید کرد: هیچ‌کدام از این مرغداری‌ها آدرس اتحادیه مرغداران را بلد نیستند چراکه اتحادیه به مشکلات ما رسیدگی نکرده است.

وی بابیان اینکه برنج، چای و همه اقلام مصرفی قیمت تضمین‌شده دارد درحالی‌که مرغ قیمت تضمین‌شده ندارد و ما خودمان نمی‌توانیم روی مرغ قیمت بگذاریم.

این مرغدار قائمشهری ادامه داد: تمام مرغدارها دو برابر حقوق اداره کار به کارگرها حقوق می‌دهند تا راضی باشند و ما تنها تولیدکنندگانی هستیم که نمی‌توانیم در تولید دزدی کنیم چراکه به خودمان ضرر وارد می‌کنیم.

به گفته برخی دیگر از فعالان صنعت مرغداری، مرغداران به بانک‌ها، دلالان و داروخانه‌های دامپزشکی و جاهای دیگر بدهی‌های بالایی دارند و خیلی از مرغدارها هم در ورطه ورشکستگی و یا تعطیل‌شده‌اند.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز بابیان اینکه ۱۱ درصد مرغ کشور در مازندران تولید می‌شود، گفت : دوسوم از تولیدات استان به سایر استان‌ها ازجمله تهران عرضه می‌شود.

حیدرپور با تأکید بر اینکه بازار داخلی جوابگوی تولیدات استان نیست، افزود: با توجه به شرایط خاص بازار روسیه باید از این فرصت استفاده و محصولات باکیفیت را به این کشور صادر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تجمع اخیر مرغداران و اعتراض آنان نسبت به ارزان بودن قیمت مرغ گفت: برای حمایت از آنان، روزانه ۳۰۰ تن مرغ در استان خریداری می‌شود تا مرغداران ضرر نکنند.

وی بابیان اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در حوزه مرغداری در استان نیست، گفت: برای تقویت فنّاوری تولید و بهینه‌سازی مرغداری‌ها حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

حیدرپور صادرات مرغ را ازجمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: تلاش این است تا به بازارهای جدید راه یابیم و در این راستا سال قبل حدود ۸۰ هزار تن مرغ در کشور صادرشده است، این درحالی‌که در سال ۹۲ واردکننده مرغ بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ظرفیت کشور برای صادرات مرغ را تا یک‌میلیون تن اعلام کرد.