دلار به پایین‌ترین قیمت پنج ماه اخیر رسید/ سکه‌های انبار شده از خانه‌ها به بازار می‌آید/ چرا عراق واردات تخم مرغ از ایران را متوقف کرد؟ / رئیس کل بانک مرکزی: مردم دیگر توان افزایش قیمت‌ها را ندارند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو سوءاستفاده از فضای موجود است، عبور شاخص کل بورس از میانه کانال ۲۵۳ هزار واحد، موافقت سران سه قوه با واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر رسید، عوارض خرده فروشی هر نخ سیگار ۶۰ تومان تعیین شد، سه خودروی برقی محبوب در فرانسه کدامند و احتمال افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان را در بر دارد.

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو سوءاستفاده از فضای موجود است، عبور شاخص کل بورس از میانه کانال ۲۵۳ هزار واحد، موافقت سران سه قوه با واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر رسید، عوارض خرده فروشی هر نخ سیگار ۶۰ تومان تعیین شد، سه خودروی برقی محبوب در فرانسه کدامند و احتمال افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان را در بر دارد.

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو سوءاستفاده از فضای موجود است

عبدالله رضیان عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، گفت: در برخی موارد افزایش قیمت کالاها ناشی از سوءاستفاده‌ است؛ در واقع زمانی که از کمبود نقدینگی در قطعه سازی صحبت می‌شود زمینه سوءاستفاده‌ها فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه قیمت‌ها بدون مدیریت و نظارت افزایش پیدا می‌کند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید نظارت دقیقی بر افزایش قیمت‌ها داشته باشند به گونه‌ای که تمام گرانی‌ها ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن هزینه‌های تولید باشد. وی اظهار کرد: در حال حاضر برخی از اجناس نسبت به سال گذشته افزایش قیمت شدید داشته‌اند، در حالی که اگر قیمت آنها براساس نرخ ارز نیز محاسبه شود دلار در این مدت تنها سه برابر شده است. مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان باعث شده شرکت های تولیدکننده قطعه فشار و بار تامین نقدینگی را با افزایش قیمت‌ها به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند. /خانه ملت

عبور شاخص کل بورس از میانه کانال ۲۵۳ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۲۹۷۲ واحدی معادل ۱.۱۹ درصد به رقم ۲۵۳ هزار و ۵۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۳۰ واحدی معادل ۱.۱۹ درصد به رقم ۷۰ هزار و ۸۰۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۲۵ واحدی معادل ۰.۶۹ درصد، عدد ۶۲ هزار و ۳۰۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۸۹ واحدی معادل ۰.۶۹ درصد به رقم ۴۲ هزار و ۳۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۸۱۹ واحد افزایش معادل ۱.۰۱ درصد را رقم زد و به سطح ۲۸۳ هزار و ۲۲۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۰۳۵ واحد افزایش معادل ۱.۱۰ درصد به رقم ۱۸۷ هزار و ۷۴۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۵۹۲ واحد افزایش معادل ۱.۳۴ درصد همراه بود و عدد ۵۰۰ هزار و ۳۱۴ واحد را به نمایش گذاشت.

زهره عالی پور، عضو هیأت عامل و معاونت واگذاری سهام و بنگاههای سازمان خصوصی سازی در مصاحبه با رادیو گفت: وزارت اقتصاد مجوز واگذاری باقی مانده سهام دولت در دو شرکت خودرو سازی را از سران سه قوه دریافت کرده است. در واقع حدود 14درصد ایران خودرو و 17 درصد سایپا باید به فروش گذاشته شود. وی افزود: به موجب قانون، دولت به هیچ عنوان نمی تواند در موارد گروه یک سرمایه گذاری کند یا مالکیت آنها را در دست داشته باشد. در خصوص گروه دوم که صنایع بزرگ نیز شامل آن می شود، قانون تا جایی به دولت اجازه سرمایه گذاری داده است که سهمش در آن رشته در بازار بیشتر از 20درصد نشود.

معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی در خصوص وضعیت سهام دولت در خودروسازی های کشور توضیح داد: بخشی از این سهام در وثیقه است که با توجه به جلساتی که با وزیر صنعت داشته ایم قرار است رفع شود و با توجه به اینکه بورسی است در تابلوی بورس به فروش می رسد. عالی پور موضوع اهلیت در واگذاری را مبهم دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه در قانون به داشتن اهلیت جهت واگذاری تاکید شده لازم است نمایندگان مجلس یک تعریف جامع و کامل از اهلیت ارائه دهند، چون هر شخص از نگاه خود تعبیری از اهلیت دارد و به ظن خود برخی از واگذاری ها را مردود می داند.

وی تأکید کرد، باید ادبیات و چهارچوب مشخص و روشن بین همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد تا هم نگرانی ها را پاسخ دهد و هم از سواستفاده های احتمالی جلوگیری کند. در واقع باید دستورالعمل قانونی و مستند حقوقی برای این بند قانونی در نظر گرفته شود.

دلار به پایین‌ترین قیمت پنج ماه اخیر رسید
در معاملات روز یکشنبه، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۴۰۰ تومان خریداری شد و با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. پیش از این در روز‌های پایانی بهمن ماه سال گذشته، دلار به این سطح قیمت رسیده بود و پس از آن شاهد فراز و فرود نرخ دلار تا سطح ۱۵ هزار تومان نیز بودیم، ولی تا به امروز دلار به نرخ ۱۲۵۰۰ تومان معامله نشده بود. همچنین بر این اساس، یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار، به نرخ ۱۴۳۰۰ تومان خریداری شد و در مقابل، به قیمت ۱۴۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز شنبه، ۱۰۰ تومان کاهش داشت. به گفته همتی: خوشبختانه بازار ارز از ثبات برخوردار است و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته که نشانه استقبال فعالان اقتصادی از سیاست‌های ارزی اخیر است.

وزیر نفت: تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است/ امکان صادرات هم داریم

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت، بنا بر اعلام وزیر نفت وضعیت صادرات نفت رو به بهبود است. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آقای زنگنه در جلسه فراکسیون مستقلین در مورد فروش نفت با توجه به تحریم‌ها علیه ایران گفت که فضا در مورد صادرات و فروش نفت رو به بهبود است. وی افزود: آقای زنگنه همچنین گفتند موافق صادرات پتروشیمی هستیم و تولید بنزین هم از ۵۵ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده که بنا بر این همه نیاز ما در داخل تولید می‌شود و امکان صادرات هم داریم. لاهوتی یادآور شد: وزیر نفت در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی هم توضیحاتی داد و گفت که مسائل مربوطه به این توقیف خیلی پیچیده نیست و قابل حل است. سخنگوی فراکسیون مستقلین در پایان یادآور شد: آقای زنگنه از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و آذربایجان خبر داد که بر اساس آن قرار است برداشت مشترک ۵۰ -۵۰ بین دو کشور از میادین خزر انجام شود.

سکه‌های انبار شده از خانه‌ها به بازار می‌آید
محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص حال و روز بازار در روز‌های گرم تابستان اظهار داشت: بازار در هفته‌های اخیر با رکودی کم سابقه دست و پنجه می‌کند و کاهش تقاضا برای خرید از سوی مردم نشان می‌دهد که بازار طلا و سکه نسبت به سال گذشته، از جذابیت کمتری برای سرمایه گذاری و کسب سود برخوردار است و حتی افراد زیادی که پیش از این در طرح‌های پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی شرکت کرده و سکه خریداری کرده بودند، این روز‌ها به شدت در حال ورود به بازار و عرضه سکه و تبدیل به نقدینگی (اسکناس) هستند. کشتی آرای در ادامه افزود: با این روند، حباب سکه به طور کامل تخلیه خواهد شد.

هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی، به رقم ۴ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات امروز، به رقم یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید. به گفته کشتی آرای، هر سکه یک گرمی، ۹۷۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، امروز به رقم یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسیده است. کشتی آرای یادآور شد که در فروردین ماه امسال، حباب سکه در محدوده ۴۸۰ تا ۵۸۰ هزار تومان نوسان داشت و امروز با کاهش کم سابقه تقاضا، شاهد رسیدن حباب سکه به سطح ۲۲۰ تا ۲۴۰ هزار تومان بودیم و ادامه این روند، باعث تخلیه کامل حباب سکه خواهد شد.

احتمال افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که سه سناریو برای افزایش قیمت نان مطرح است. به گفته وی احتمال افزایش ۲۵ درصدی از سایر گزینه‌ها بیشتر است. عباس قبادی در هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کردستان گفت: ما اگر تولید را حمایت کنیم و به اندازه کافی کالا تولید شود، شکایت مردم و نیاز به بازرسی‌ها نیز کاهش خواهد یافت و در واقع بازار به سمت خود تنظیمی می‌رود. وی در ادامه سخنان خود به وجود سه سناریو برای افزایش قیمت نان نیز اشاره کرد و افزود: از سه سناریوی موجود احتمال افزایش قیمت ۲۵ درصدی نان مورد توافق است و در آینده نزدیک این طرح جهت تأیید به هیأت دولت ارائه خواهد شد.

چرا عراق واردات تخم مرغ از ایران را متوقف کرد؟

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه عده‌ای در صادرات تخم مرغ به عراق خرابکاری کرده اند، گفت: عراقی‌ها، فعلا واردات تخم مرغ از ایران را متوقف کرده‌اند. ناصر نبی پور در گفت‌وگو با مهر از توقف صادرات تخم مرغ به عراق و کاهش قیمت این محصول در پی این اتفاق خبر داد و گفت: میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش به ۶۵۰۰ تا ۶,۶۰۰ تومان رسیده است. وی دلیل این مسأله را توقف صادرات این محصول از سوی کشور عراق عنوان کرد و افزود: عده‌ای در صادرات این محصول خرابکاری کرده اند و باعث شدند چنین مسأله‌ای رخ دهد. این فعال بخش خصوصی توضیح داد: برای صادرات باید تخم مرغ تازه صادر کرد و نباید تخم مرغ‌های سردخانه را برای این منظور مورد استفاده قرار داد چرا که تاریخ انقضای تخم مرغ‌های سردخانه کم است. اما عده‌ای اقدام به بار زدن و صادرات تخم مرغ‌های سردخانه‌ای به مقصد عراق کرده اند که این مساله نیز موجب دلخوری عراق و بستن مرزها شده است. وی درباره اعلام نرخ رسمی تخم مرغ از سوی سازمان حمایت نیز گفت: علی اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان حمایت خواستار اعلام نرخ ۷۵۰۰ تومانی برای هرکیلوگرم تخم مرغ شده که هنوز سازمان حمایت این قیمت را ابلاغ نکرده است.

عوارض خرده فروشی هر نخ سیگار ۶۰ تومان تعیین شد

علی وکیلی، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی کشور موضوع اخذ عوارض خرده فروشی سیگار به ازای هر نخ ۶۰۰ ریال موضوع بند م تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور ذیل ردیف درآمدی ۱۶۰۱۹۰ را ابلاغ کرد.

رئیس کل بانک مرکزی: مردم دیگر توان افزایش قیمت‌ها را ندارند

عبدالناصر همتی عصر یکشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد گفت: با وجود تحریم های گسترده آمریکا همچنین بانک مرکزی توانست امسال نرخ ارز را مهار کند لذا هم اینک بازار ارز به ثبات رسیده و جای هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: با وجود اینکه آمریکا و متحدانش در پی فلج کردن اقتصاد ایران بودند سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی کنترل نرخ ارز، کاهش قیمت آن و همچنین افزایش ارزش پول ملی است. آمریکا به دنبال نابودی پول ملی ایران بود، به طوری که ادعای ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار تومانی نرخ دلار را مطرح می کرد؛ اما با همت دولت نتوانست به این هدف دست یابد. رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریمهای اقتصادی دشمنان، بر همگان آشکار شده به طوری که دیگر تحریم علیه کشور ما اثرگذار نیست. وی در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی نمی تواند همه نیازهای ارزی و ریالی واحدهای تولیدی را تأمین کند. وظیفه بانک مرکزی در این مرحله حفظ ارزش پول ملی و مهار تورم است لذا باید با احتیاط اقدام نمود زیرا دیگر مردم توان افزایش قیمت ها را ندارند. همتی افزود: دولت در چنین شرایطی با همه فشارهای اقتصادی، از بنگاه های اقتصادی حمایت کرده به طوری که از ابتدای امسال تاکنون از طریق بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار برای واحدهای تولیدی در سطح کشور تأمین شده است.

سه خودروی برقی محبوب در فرانسه کدامند؟

بنابر آمارهای منتشره، طی ژوئن ۲۰۱۹ در مجموع ۵ هزار و ۸۴۷ دستگاه خودروی برقی در بازار فرانسه به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۲۵ درصدی بوده است. براساس گزارش وب‌سایت «کلین‌تکنیک»، نمودار و جداول ارائه‌ شده نشان می‌دهد که مشتریان و شهروندان فرانسوی در ماه ژوئن سال جاری تمایل زیادی به خریداری و استفاده از خودروهای ساخته شده توسط شرکت‌های خودروسازی همچون رنو فرانسه، تسلاموتورز آمریکا و نیسان ژاپن از خود نشان داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که این خودروسازان توانسته‌اند جایگاه قابل‌قبول و رتبه‌های بالایی این جدول را به خود اختصاص دهند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ بنابراین، سه خودروی برقی محبوب میان شهروندان فرانسوی طی ماه ژوئن به ترتیب رنو زوئه، مدل ۳ تسلا و نیسان لیف بوده‌اند. انگلستان، فرانسه، نروژ، آلمان، مکزیک، چین، هند و دانمارک از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند برای جلوگیری از آلودگی هوا، تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی متوقف کنند.