حمل دام و فرآورده‌های آن از گلستان فقط با مجوز دامپزشکی

 

ایوب میرشاهی در نشست نظارت بر حمل دام و فرآورده‌های آن از استان، اظهار داشت: لازم است هماهنگی بیش از گذشته بین رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل با اداره کل دامپزشکی در خصوص دریافت مجوز بهداشتی برای حمل دام، فرآورده‌های دامی و طیور صورت گیرد، زیرا این موضوع با سلامت و امنیت غذایی جامعه در ارتباط است.

در این نشست که نمایندگان دستگاه‌های مرتبط ازجمله دامپزشکی و تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل کالای استان و پلیس‌راه حضور داشتند، بر دریافت بارنامه برای جابجایی دام و فرآورده‌های دامی، هماهنگی با استان‌های هم‌جوار در خصوص افزایش کنترل، تأکید درج کد ره‌گیری مجوز دامپزشکی در بارنامه، صدور بارنامه برای دام منوط به اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی تأکید شد.

ساماندهی ناوگان شاغل در بخش حمل‌ونقل محمولات دامی، تشکیل نشست کارشناسی با حضور کشتارگاه‌های صنعتی و اتحادیه مرغداران استان، اعمال قانون و نظارت مؤثر بر ضوابط حاکم بر جابجایی محموله‌های دامی و نیز هدایت ناوگان فاقد بارنامه به اداره کل حمل‌ونقل به‌منظور بررسی قانونی موانع توسط پلیس‌راه، کنترل کارت هوشمند رانندگان هنگام صدور مجوز دامپزشکی مورد تأکید اعضای نشست برای اجرا قرار گرفت.

از سوی دیگر مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی گلستان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون یک هزار و 780 دستگاه کامیون و کامیونت دارای مجوز از این اداره کل در حوزه جابجایی دام زنده و فرآورده‌های خام دام در استان فعالیت دارند.

علی‌اصغر میرافضلی افزود: صدور مجوز برای فعالیت کامیون و کامیونت در حوزه حمل دام زنده یک‌ساله و فرآورده خام دام، 6 ماه است.

طبق گزارش جهاد کشاورزی گلستان، این استان سه میلیون و 800 هزار واحد دامی با تولید سالانه 532 هزار تن فرآورده‌های خام را دارد و در برخی از تولیدات دامی ازجمله شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و عسل رتبه‌های برتر را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

استان گلستان واقع در شمال ایران یک‌میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.