اگر دولت مصمم است که قیمت مرغ را کنترل کند،ابتدا باید بازار نهاده‌ها را کنترل کند که نمی تواند!

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عظیم‌ حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲ هزار و ۷۰۰ تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.
به گفته وی، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش یافته است.
حجت ادامه داد: طبق روال معمول قیمت مرغ در اواسط هفته دچار نوساناتی می‌شود و مجدد در ابتدا و پایان هفته به روال عادی باز می‌گردد.
این مقام مسئول درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به نوسان شدید قیمت نهاده‌های دامی و افزایش ۱۰ درصدی قیمت مصوب کنجاله سویا، امکان پیش بینی قیمت مرغ در بازار وجود ندارد و نوسان ۱ تا ۲ درصدی قیمت در طول هفته امری طبیعی است.
حجت بیان کرد: قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده، ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار تومان است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان بحرانی است، اظهار کرد: با وجود توزیع نهاده دامی از انبار‌های استانی، اما میزان عرضه کنجاله سویا و ذرت با میزان مصرف واقعی طیور حداقل ۵۰ درصد فاصله دارد.
وی افزود: مرغداران در سال ۹۸ از دفاتر مختلف نهاده خریداری کردند که از طریق شرکت‌ها تا خرداد امسال ذرت و کنجاله سویا توزیع شد که این امر منجر به تداوم تولید شده است.
حجت با انتقاد از نبود نظارت بر بازار نهاده‌های دامی بیان کرد: هم اکنون هر کامیون کنجاله سویا با نرخ هر کیلو ۱۳ هزار تومان در عمده فروشی و ۱۴ هزار تومان در خرده فروشی عرضه می‌شود که تولیدکنندگان به سبب نبود نقدینگی کافی قادر به خرید نیستند چرا که هر کامیون کنجاله سویا بالای ۳۲۵ میلیون تومان تمام می‌شود، درحالیکه نرخ مصوب یک کامیون کنجاله ۷۵ میلیون تومان است که با نرخ بازار سیاه اختلاف معناداری دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم آنکه نظارتی در خصوص بازار نهاده‌های دامی نیست، اما عرضه مرغ تحت چارچوب خاص باید صورت گیرد، از این رو مسئولان تنظیم بازار باید کاری کنند تا مرغداران از بلاتکلیفی خارج شوند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از معضلات سامانه بازارگاه طی ۶ تا ۷ ماه اخیر تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر ۹۰ درصد شرکت ها، جز پشتیبانی امور دام به تعهدات خود در ارسال بار عمل نکرده اند که عدم تعهد در زمان مقرر موجب شده قیمت نهاده‌های دامی افسار گسیخته بالا رود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر دولت مصمم است که قیمت مرغ کنترل شود، ابتدا باید کاری کند که بازار نهاده‌ها کنترل شود که متاسفانه هیچ نظارتی در سطح بازار نیست.
دان و جوجه ایران به نقل از باشگاه خیرنگاران،وی در پایان با بیان اینکه دوگانگی نظارت تولیدکنندگان را از پای درآورده است، گفت: ارگان‌های نظارتی باید پاسخگو باشند چرا که در بازار نهاده‌های دامی هیچ نظارتی نیست، اما در بازار مرغ به دلیل استفاده از اقلام یارانه دار نظارتی وجود دارد که این دوگانگی در نظارت ها، تولیدکنندگان را از پای درآورده است.