حال صنعت طیور خوب نیست

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز گفت: بهره بالای بانکی، عدم ثبات قیمت بازار و فقدان صادرات مستمر و مطمئن تولیدکنندگان صنعت طیور را به مرز ورشکستگی کشانده است.

صفدر پیرمرادی ظهر جمعه در حاشیه بازدید خبرنگاران از بزرگ‌ترین زنجیره گوشت مرغ و خوراک دام استان خوزستان در شهرستان رامهرمز، اظهار کرد: دولت برای حمایت از صنعت خودرو وام بانکی با بهره ۱۶ درصد و بازپرداخت طولانی‌مدت پرداخت کرد، درحالی‌که این امر نه‌تنها اشتغال جدیدی ایجاد نکرده بلکه به حجم تصادفات جاده‌ای، آلودگی زیست‌محیطی و ترافیک شهری افزوده است.

وی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی در کل دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد و توسعه و حمایت از این صنعت جزو اولویت‌ها است، افزود: هم‌اکنون نرخ بهره بانکی پرداختی به طرح‌های کشاورزی ۲۱ درصد است و این امر برای مابقی صنایع سنگین و سبک بین ۲۴ الی ۳۵ درصد است درحالی‌که در کشورهای دیگر تسهیلات بانکی اشتغال‌زا و مولد تنها بین یک الی چهار درصد است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، بورس و بیمه اتاق بازرگانی اهواز در ادامه با تأکید بر اینکه پایدارترین اشتغال در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: متأسفانه ناملایمت های سنوات قبل بخش زیادی از واحدهای تولید گوشت مرغ را یا ورشکسته کرده و یا با نصف ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر اینکه فعالان صنعت طیور همچون سایر فعالان اقتصادی منتظر نتایج برجام و اثرات آن در درون و برون اقتصاد هستند، بیان کرد: تلاش ما این است که با توجه به مازاد بودن تولید مرغ در کشور، بر صادرات تمرکز کرده و حضور گسترده در بازارهای جهانی به‌ویژه بازار کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی مالیات و هزینه بیمه تأمین اجتماعی و جریمه‌های سنوات قبل را سرسام‌آور عنوان کرد و گفت: جلسات خوبی توسط کمیسیون سرمایه‌گذاری، بورس و بیمه اتاق بازرگانی اهواز با مسئولان امر برگزارشده که امیدوارم با همکاری و همراهی انجمن‌ها و اتحادیه‌ها مرتبط با این صنعت موارد فوق به نتیجه برسید.

پیرمرادی با بیان اینکه بعضی از قوانین باسیاست‌های بهبود فضای کسب‌وکار همخوانی ندارد، یادآور شد: در استان‌های دیگر با همکاران و فعالان اقتصادی در ارتباط هستیم و خوشبختانه اجرای برخی قوانین در آن استان‌ها منعطف و دارای شیب حمایتی از تولیدکنندگان است. بنابراین در خوزستان نیز درخواست داریم تا مسئولان به کارفرمایان و کارآفرینان نگاه ویژه داشته باشند

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، بورس و بیمه اتاق بازرگانی اهواز یادآور شد: بهره بالای بانکی، عدم ثبات قیمت بازار و فقدان صادرات مستمر و مطمئن تولیدکنندگان صنعت طیور را به مرز ورشکستگی کشانده است. متأسفانه حال صنعت طیور خوب نیست.