جوجه ریزی مرغداری های قم ۴۶ درصد افزایش یافته است

قم- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری قم در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۶ درصد افزایش یافته است.

مهدی رفیعی محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در سه ماه نخست امسال پنج میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه در مرغداری های قم تولید شده است.

وی اضافه کرد: افزایش جوجه ریزی و فعالیت مرغداری ها حکایت از رونق تولید در این بخش دارد که نتیجه واکسیناسیون و نظارت های مستمر بر واحدهای مرغداری می باشد.

وی ادامه داد: در سه ماه امسال هشت میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور در مرغداری های قم واکسیناسیون شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳.۲ برابر افزایش یافته است.

رفیعی خاطرنشان کرد: امسال بیش از سه میلیون دز انواع واکسن های طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده است که نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد افزایش نشان می دهد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت و تولید مرغ در قم، مشکلی درتامین نیاز استان نداریم و مرغ مازاد به سایر استان ها صادر می شود.

وی با بیان این که قم توانایی تولید هشت درصد مرغ کشور را داراست، افزود: برای جلوگیری از کاهش مرغ و تنظیم بازار، از اواخر هفته گذشته خروج مرغ گوشتی از استان ممنوع شده است.

رفیعی به ظرفیت مرغداری های قم اشاره و بیان کرد: ۷۶ واحد پرورش پولت در استان فعال است که ظرفیت تولید چهار میلیون قطعه پولت را دار می باشد.

وی با بیان این که در حال حاضر یک میلیون پولت در حال پرورش است، خاطرنشان کرد: تمام واحدهای تولید پولت باید کنترل شوند و اگر تاییدیه لازم را دریافت کردند، اجازه جوجه ریزی خواهند داشت.

وی با اشاره به این که حدود ۶ درصد تولید تخم مرغ کشور در قم صورت می گیرد، افزود: ۱۷۶ واحد مرغ تخمگذار قم ظرفیت تولید حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تخم مرغ در سال را دارا هستند و در حال حاضر پنج میلیون و ۲۲۰ هزار مرغ تخم گذار در حال تولید وجود دارد.

به گفته رفیعی، ۳۲۰ واحد مرغ گوشتی موجود در قم نیز ظرفیت تولید حدود پنج میلیون قطعه مرغ را دارا می باشد.

به گفته وی، درجه بندی مرغ عرضه شده به بازار از طرح هایی که در نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد و جزییات این طرح به زودی اعلام می شود.