جبران مازاد عرضه مرغ با صادرات و ذخیره‌سازی امکان‌پذیر است

در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که با کاهش تقاضا برای مرغ، قیمت این محصول رو به نزول است .

اغلب بر این باورند که ذخیره‌سازی مرغ و همچنین صادرات این محصول,موجب کاهش نوسانات قیمت آن خواهد شد به همین خاطر شرکت پشتیبانی امور دام در زمان مازاد عرضه مرغ اقدام به ذخیره‌سازی مرغ منجمد می‌کند و در زمان مازاد تقاضا به‌خصوص در ایام خاصی از سال مانند ایام عید,محرم و ماه رمضان اقدام به آزادسازی مرغ می‌کند تا از افزایش قیمت ناگهانی این محصول اساسی در سبد مصرفی خانوار جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا,از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته 150 هزار تن گوشت مرغ به‌منظور تنظیم بازار این محصول خریداری و ذخیره‌سازی شده است که متناسب با نیاز در بازار به قیمت 5500 تومان عرضه‌شده است؛اما آنچه واضح و روشن است نگرانی از بابت افزایش قیمت مرغ در ماه پایانی سال گذشته تا 10 هزار تومان بود که پس از عرضه 30 هزار تنی مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام,قیمت‌ها “اندکی” کاهش یافت.

همچنین در هفته‌های اخیر,پس از کاهش قیمت مرغ زنده تا 4هزار تومان شرکت پشتیبانی امور دام به‌منظور حمایت از تولیدکننده وارد بازار شده و ذخیره‌سازی این محصول را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش,اغلب مصرف‌کنندگان در کشور هنوز با پروسه تولید مرغ منجمد آشنایی ندارند و شاید یکی از دلایل کم بودن تقاضا برای این محصول نسبت به مرغ گرم عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه باشد؛درصورتی‌که پروسه تولید مرغ منجمد و رساندن این محصول به دمای 18- به‌خودی‌خود موجب کاهش باکتری‌ها و کاهش بیماری در مرغ مصرفی باشد؛امری که برای مرغ گرم,در یخچال خانه‌ها با دمای متوسط 4- کمتر امکان‌پذیر است.

از بارزترین تفاوت مرغ منجمد با مرغ گرم این است که تنها مرغی کشتار شده و منجمد می‌شود که گواهی عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک تا یک هفته قبل از کشتار را داشته باشد.

مدیرکل تامین دام و فرآورده‌های محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص پروسه منجمدسازی مرغ می‌گوید:” کشتار در کشتارگاه‌های مرغ از ساعات پایانی روز آغاز و تا طلوع آفتاب ادامه دارد,بعد از شوکی که به مرغ دست می‌دهد 30 ثانیه فرصت است تا عمل کشتار انجام شود,پس‌ازآن مرغ وارد خط خون‌گیری می‌شود و حداقل تا 1.5 دقیقه این اقدام زمان‌بر است پس از خون‌گیری مرغ وارد حوضچه‌های آب گرم شده,1 تا 2 دقیقه در این حوضچه‌ها که دمای آن 48 تا 60 درجه سانتی‌گراد ‌است, می‌ماند و این موجب می‌شود برای ورود به دستگاه پرکنی آماده شوند.

رضا سالمی مرحله بعد از پرکنی را برای مرغ ورود این محصول به دستگاه‌هایی با دمای 50 تا 60 درجه عنوان می‌کند که موجب از بین رفتن دولایه پوست مرغ می‌شود و پس‌ازآن وارد فضایی با دوش‌های آب سرد می‌شود که شست‌وشوی مرغ در آن انجام می‌گیرد.

وی می‌گوید:”مرغ پس از جداسازی پنجه و بالای ساق وارد خط 2 کشتار می‌شود تا تخلیه اندرون مرغ صورت گیرد, مرغ پس از خارج شدن از خط تولید 2 توسط دوش‌های آب سرد شست‌وشو شده و وارد خط بسته‌بندی می‌شود, البته ذکر این نکته ضروری است که باید دمای مرغ را کاهش داد و به همین منظور مرغ وارد یک چیلر شست‌وشو و یک چیلر خنک‌کننده می‌شود که دمای آن تا 7 درجه کاهش یابد و پس‌ازآن بسته‌بندی صورت می‌گیرد و مرغ‌های منجمد به سردخانه‌هایی با دمای 18- حمل می‌شود تا در مواقع نیاز در بازار توزیع شود.

به گفته بسیاری از فروشندگان مرغ در سطح شهر, میل مصرف‌کننده به خرید مرغ با وزن بالا است که گاهی موجب بروز مشکلاتی در پروسه توزیع این محصول اساسی شده است.

مدیرکل تامین دام و فرآورده‌های محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام در این رابطه می‌گوید:”اینکه مرغ با وزن بالا کیفیت بهتری نسبت به مرغ با وزن 1000 تا 1800 دارد,باور غلطی است چراکه مرغ با وزن بالا چربی بیشتری نسبت به مرغ‌های کوچک‌تر دارد و این چربی‌ها بدون هیچ استفاده‌ای دور ریخته می‌شود, تولید مرغ با وزن پایین هم به نفع مصرف‌کننده و هم تولیدکننده است چراکه هم‌، زمان پرورش مرغ و هم میزان استفاده از دان کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش,کشور با مازاد عرضه و تولید مرغ روبرو است و نزدیک شدن قیمت مرغ به قیمتی که هزینه تولید را به‌سختی تامین می‌کند و گاه بالا رفتن قیمت این محصول که قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد, مستلزم برنامه‌ریزی‌هایی دقیق و مدون است، اگرچه که به‌عنوان راهکاری کوتاه‌مدت، اقدام به‌موقع شرکت پشتیبانی امور دام می‌تواند اثربخش باشد، اما باید فکری اساسی به حال تولید خطی داشت تا با برنامه‌ای مدون پروسه تولید مرغ تنظیم و کنترل شود.