تولید مرغ و تخم‌مرغ در استان فارس مازاد نیاز است/ بازگشت تعادل به بازار با تزریق نهاده‌های دامی

گروه استان‌ها ــ مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه “مشکلی در بحث تولید مرغ و تخم‌مرغ در فارس وجود ندارد” گفت: در حال حاضر مرغ و تخم‌مرغ مازاد نیاز استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، در ماه‌های اخیر بازار نهاده‌های دامی نابسامانی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و هم اکنون قیمت نهاده‌های دامی از جمله ذرت و سویا به دو برابر نرخ مصوب رسیده است. مشکل عدم‌تخصیص به‌ موقع ارز از سوی وزارت صمت، عدم تا‌مین به‌ موقع ارز از سوی بانک مرکزی و دپو شدن نهاده‌های دامی در بنادر سبب کمبود عرضه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی به چند برابر نرخ مصوب دولتی شده است.

ابوالحسن خلیلی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفته است: “از روز یکم فروردین تا 21 شهریور ماه سال جاری واردات روغن خام 56 درصد، کنجاله سویا 60 درصد، جو 23 درصد و دانه‌های روغنی 35 درصد کاهش یافته است که با استناد به این آمار می‌توان گفت به دلیل معضلاتی که در مسیر انتقال ارز وجود دارد از میزان واردات کالا به کشور کاسته شده است.”

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز “با بیان اینکه بروز چنین مشکلاتی ربطی به تحریم ندارد و به ناهماهنگی بین وزارت‌ صمت، وزارت کشاورزی و بانک مرکزی بازمی‌گردد” گفته است: مشکل دیگر ما در تامین نهاده‌های دامی نداشتن متولی است هرچند وزیر صمت اعلام کرده که حاضر است مسئولیت تامین نهاده‌ها را به جهاد کشاورزی واگذار کند ولی باید این مسئله مکتوب شود که جهاد کشاورزی مسئولیت و تعهد داشته باشد و بتواند به موقع نهاده‌های را تامین کند.

استان فارس از ظرفیت خوبی در تولید و تامین فرآورده‌های خام دامی برخوردار است و به گفته حمیدرضا ناظمی، مدیرکل دامپزشکی استان فارس؛ “در 6 ماه نخست سال 99 حدود 6 میلیون کیلوگرم فرآورده خام دامی، خوراک دام و طیور تحت نظارت این اداره کل به خارج از کشور صادر شده است. با این تفاسیر بروز اختلال در تامین نهاده‌های دامی و طیور بسیاری از واحدهای تولید فرآوده‌های خام دامی و طیور استان فارس را با مشکل روبه‌رو کرده است.”

واگذاری وظیفه تامین نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی

صمد رنجبری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دولت در راستای کمک به تولید و رونق تولید تصمیماتی برای تهیه و تامین نهاده‌های مورد نیاز تولید گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ گرفته است تا این نهاده‌ها هر چه سریع‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، می‌گوید: قطعا این قضیه منجر به تعادل قیمت بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی که داریم این است که نهاده‌ها به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد و این مشکل به دلیل بروکراسی اداری واردات و وجود دستگاه‌های مختلف در تامین و توزیع نهاده‌ها رخ داده است، می‌افزاید: قرار شده که دستگاه‌ متولی تامین نهاده یک پارچه شود و وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌ها را تامین کند و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

هر کیلو تخم‌مرغ 15 هزار تومان

رنجبری معتقد است که این تصمیم بر تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز تاثیر خوبی می‌گذارد و سبب تعادل بازار می‌شود و می‌گوید: نهاده‌هایی که در اختیار واحدهای مرغ تخم گذار در یک ماه گذشته قرار گرفته سبب نزولی شدن قیمت تخم مرغ و رسیدن آن به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار شده است به طوری که در حال حاضر هر کیلو تخم‌مرغ حدود 15 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه در تولید تخم‌مرغ مشکلی وجود ندارد و روزانه حدود 150 تن تخم‌مرغ در فارس تولید می‌شود این در حالی است که مصرف استان 140 تن است، می‌افزاید: برای جلوگیری از ضرر و زیان واحدهای مرغ تخم‌گذار صادرات تخم‌مرغ آزاد شده است و به زودی بخشنامه آن اعلام می‌شود.

فروش مرغ 4 هزار تومان گرانتر از نرخ مصوب

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه استان فارس در زمینه تولید گوشت مرغ نیز مشکلی ندارد به طوری که روزانه 400 تن مرغ کشتار و وارد بازار می‌شود در حالی که میزان مصرف روزانه استان 370 تن است، می‌افزاید: البته قیمت مرغ در حال حاضر 25 هزار تومان است که 4 هزار تومان از قیمت مصوب بالاتر است و این تفاوت قیمت نیز به دلیل بحث تامین نهاده‌ها به وجود آمده که امیدواریم با تامین آن قیمت بازار متعادل شود.

وی کمبود نهاده‌ها را دلیل افزایش قیمت گوشت گوسفندی عنوان و اظهار می‌کند: با تعهدی که دولت برای تامین نهاده‌های دامی داده است به زودی قیمت گوشت قرمز نیز متعادل می‌شود.

رنجبری می‌افزاید: نرخ مصوبی برای گوشت گوسفندی تعیین نشده است اما قرار شده که با تامین نهاده‌های برای واحدهای تولیدکننده گوشت قرمز ستاد تنظیم بازار جهت کنترل و نظارت بر بازار نرخ مصوبی برای گوشت قرمز تعیین کند.