تولید سوسیس و کالباس با ضایعات مرغ صحت دارد؟| دولتی ها مردم را در خصوص قیمت مرغ فریب می دهند

رسولی، دبیر انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی با رد این ادعا که از ضایعات مرغ در تولید سوسیس، کالباس و ژامبون استفاده می شود، گفت: سال ها است ضایعات مرغ که قبلا توسط مصرف کنندگان مرغ دور ریخته می شود به چرخه تولید باز می گردد و از آن برای تهیه صابون و خوراک طیور و آبزیان استفاده می شود.

 

بازار؛ گروه کشاورزی: با شیوع همه گیری کرونا، مصرف کنندگان در سطح جهان به سمت استفاده از محصولات بسته بندی شده و با سلامت بالا متمایل شدند به خصوص در مورد محصولاتی همچون مرغ که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند. اگرچه در ایران نیز شرایط ارائه محصولات پروتئینی به صورت بسته بندی شده فراهم است اما به گفته رسولی دبیر انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور منظم نبودن برنامه تامین مواد اولیه این صنعت تا حدودی شرایط کار را سخت کرده است. به طوری که تولیدکنندگان برای تعطیل نشدن کارخانجات خود مجبور هستند مرغ را از بازار آزاد و با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب تهیه کنند.

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی به «بازار» گفت: مشکلی که ما داریم این است که دولت نمی تواند مرغ را با قیمت مصوب تحویل ما بدهد و باید با نرخ آزاد از بازار تهیه کنیم. این در حالی است که برای کارخانجات مرغ، یک ماده اولیه تولید محسوب می شود لذا وقتی نمی توان با نرخ دولتی ماده اولیه مورد نیاز را تهیه کرد به اجبار باید برای تعطیل نشدن فعالیت مان از بازار آزاد و با نرخ آزاد تهیه کنیم.

رسولی با بیان اینکه اگرچه در حال حاضر قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است اما در بازار آزاد با قیمت کمتری خریداری می کنیم و حدود ۱۹ هزار تومان است، افزود: البته قیمت لاشه همیشه باید از قیمت مصوب مصرف کمتر باشد اما به طور کلی ما یک نظم و برنامه می خواهیم چون ایامی بود که قیمت مرغ ۳۳ هزار تومان بود و کار ما را این گرانی مرغ تحت شعاع قرار می داد.

وقتی نمی توان با نرخ دولتی ماده اولیه مورد نیاز را تهیه کرد به اجبار باید برای تعطیل نشدن فعالیت مان از بازار آزاد و با نرخ آزاد تهیه کنیم

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مبلغ پرداختی خریداران بابت هزینه بسته بندی است گفت: خریدار هیچ هزینه ای بابت بسته بندی پرداخت نمی کند چون ما هزینه آن را از فروش ضایعات مرغ می پردازیم؛ یعنی ضایعاتی که قبلا به همراه مرغ بود و توسط خریدار  دور ریخته می شد را ما می فروشیم و با پول آن هزینه های بسته بندی را تامین می کنیم.

تمام قطعات مرغ و دیگر محصولات از مبدا باید جدا سازی شود
رسولی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشته باشید که ۳۳ درصد یک مرغ ضایعات است و مثلا اگر مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومان باشد ۶ هزار تومان آن ضایعات است.

وی خاطرنشان کرد: هر قطعه مرغ یک تقاضای خاص خودش را دارد. در کل دنیا روند اینگونه است که تمام قطعات مرغ و دیگر محصولات از مبدا جدا سازی می شود؛ مثلا گوجه فرنگی که مخصوص صنعت است از گوجه فرنگی که مخصوص مصرف خانوار است از همان مبدا جدا می شود. اما در ایران اینگونه نیست مثلا در مورد گوشت مرغ وقتی گفته می شود ۳۳ درصد آن ضایعات است یعنی ۳۳ درصد چند هزار تنی که به طور روزانه در کشور مصرف می شود قبلا در سطل زباله ها ریخته می شد و باعث می گردید به محیط زیست آسیب بزند.

رسولی تصریح کرد: در حقیقت تا پیش از این همه آنچه که می توانست به صنعت برگردد و در این چرخه استفاده شود به زباله می رفت.

استفاده از ضایعات مرغ در صنعت صابون سازی
دبیر انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که از ضایعات مرغ در تولید محصولاتی همچون سوسیس، کالباس یا ژامبون استفاده می شود، گفت: خیر ضایعات به درد تولید چنین محصولاتی نمی خورد. چون ضایعات یک شرایط میکروبی و کیفیتی دارد که مناسب چنین مصارفی نیست. لذا از ضایعات مرغ چربی تولید می شود که آن چربی ها مجددا جداسازی می شود و بخشی برای صابون سازی و بخشی هم برای صنایع گیریس استفاده می شود.

از ضایعات مرغ تبدیل به پودر استخوان و پودر گوشت می شود و به عنوان غذای طیور و آبزیان استفاده می شود. در حقیقت این ضایعات مجددا در صنعت استفاده می شود

وی ادامه داد: بخش دیگری از ضایعات مرغ تبدیل به پودر استخوان و پودر گوشت می شود و به عنوان غذای طیور و آبزیان استفاده می شود. در حقیقت این ضایعات مجددا در صنعت استفاده می شود.

در بسته بندی مرغ به صورت خام و تازه ایران جزو کشورهای پیشرو است
رسولی تاکید کرد: خوشبختانه در بحث بسته بندی مواد پروتئینی جایگاه خوبی در دنیا داریم اما متاسفانه ما در سیستم های دولتی ضعف داریم و سیستم های دولتی نمی توانند ماده اولیه را به درستی تامین کنند. از سوی دیگر بحث قیمت گذاری را نیز به درستی انجام نمی دهند و به این طریق می خواهند مردم را گول بزنند. مثلا وقتی قیمت مرغ ۲۰ هزار تومان است پس با کم شدن ضایعات قیمت ران آن به ۴۰ هزار تومان می رسد.

وی افزود: در هر صورت اگر یک ران ۴۰ هزار تومانی را خریداری کنیم بهتر و به صرفه تر از این است که یک مرغ کامل با ضایعات را خریداری کنیم اما دولتی ها مردم را گول می زنند و می گویند قیمت مرغ ۲۰ هزار تومان است.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت تکنولوژی صنعت بسته بندی مواد پروتئینی در ایران نیز گفت: تکنولوژی بسته بندی یک تکنولوژی بسیار خاص است اما بازارپسندی کشور به گونه ای است که نوع بسته بندی بر اساس الگوی بازار است. با این وجود مرغ به طور کلی محصولی است که میکروب دارد و شرکتهای بسته بندی اصولی که شناسنامه دارند سعی می کنند مرغ های کم میکروب بگیرند و کم میکروب تحویل بازار بدهند لذا محصولات شان بسیار سالمتر است.

رسولی افزود: اگرچه در خارج بیشتر بسته بندی فرآورده های طعم دار شده و منجمد مرغ عرضه می شود اما در بسته بندی خام و تازه ایران بسیار پیشرو است.