تولیدکنندگان گلستان: قیمت فعلی تخم مرغ مقرون به‌صرفه نیست

گنبدکاووس – ایرنا – ستاد تنظیم بازار چند روز قبل قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ را در مرغداری‌ها ۱۲۰ هزار ریال و برای مصرف‌کننده ۱۴۵ هزار ریال اعلام کرد که این قیمت‌ها به گفته چندتن از تولید کنندگان تخم‌ مرغ با توجه به افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های دامی، مقرون به‌صرفه نیست.

 

یکی از تولیدکنندگان تخم‌مرغ گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای تولید هرکیلوگرم تخم ‌مرغ باید ۲ کیلوگرم دان مرغ با قیمت کیلویی ۶۰ هزار ریال مصرف کرد که با محاسبه هزینه‌های دیگر، تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ۱۴۰ هزار ریال هزینه دارد.

علی فرج‌الهی ادامه داد: قیمت ذرت و سویا و ریز مغذی‌ها به عنوان دان اصلی مرغ بالا رفته و با نرخ اعلامی ستاد تنظیم بازار تولید تخم‌مرغ دیگر مقرون به صرفه نیست و در این شرایط برخی مرغداری‌ها در حال کشتار گله مرغ تخم‌گذار هستند که با ادامه این روند شاهد کمبود تخم‌مرغ در کشور خواهیم بود.

عضو هیات مدیره شرکت صنایع زنجیره‌ای کاسپین طلایی چیکا گنبدکاووس ادامه داد: در صورت کاهش گله‌های تخم مرغ به دلیل هزینه‌های بالای تولید و نداشتن سود اقتصادی، بزودی بازار شاهد کمبود و افزایش قیمت این ماده پروتئینی خواهد بود.

وی افزود: در شرایط فعلی که قیمت نهاده‌های مصرفی مرغ بالا رفته و هر کیلوگرم آن باید به طور میانگین ۶۰ هزار ریال خریداری شود، قیمت کارشناسی ستاد تنظیم بازار کشور، صرفه اقتصادی برای تولید کننده ندارد و یکی از راه‌حل‌های تعادل بخشی به بازار تخم‌مرغ، کاهش قیمت نهاده های دامی و یا خرید هر کیلوگرم آن در مرغداری به قیمت ۱۶۰ هزار ریال است.

به گفته فرج‌الهی، ۱۰ درصد تولید تخم مرغ کشور معادل سالانه ۷۵ هزار تن در اختیار شرکت کاسپین طلایی چیکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده تخم‌مرغ استان گلستان است.

همچنین مدیرعامل شرکت مرغ تخم‌گذار فردوس گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد دانه مرغ به قیمت دولتی و بقیه آن به قیمت آزاد خریداری می‌شود و برای تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار ریال باید هزینه کرد که با نرخ اعلامی از سوی ستاد تنظیم بازار مغایرت دارد.

فرهاد محمدی افزود: برخی مرغداری‌ها برای جبران هزینه بالای دان مرغ، از دانه‌های غیر استاندارد مانند پودر گوشت و کنجاله سویا استفاده می‌کند که باعث پایین آمدن کیفیت و سبک شدن وزن تخم‌مرغ شده است.

وی، مهمترین راهکار برای کمک به جلوگیری از افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار را همکاری بیشتر دولت برای در اختیار قراردادن ۷۰ تا ۸۰ درصد دان مرغ با قیمت دولتی دانست و گفت: این کار باعث کاهش قیمت تمام شده تولید این ماده پروتئینی و ارزانی آن در فروشگاه‌ها می‌شود.

صنعت طیور گلستان به عنوان زنجیره تولید، بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی استان را شامل می‌شود که واحدهای مرغداری، صادرات مرغ و فرآورده های آن، توسعه صنایع تولید خوراک طیور، مرغ مادر، جوجه یک‌روزه و مزارع پرورش نیمچه گوشتی به عنوان سرمایه مطلوبی در حوزه تولید، تجارت و صادرات این صنعت است.

دو ماه پیش استاندار گلستان، تنوع محصولات کشاورزی و صنعت مرغداری را از مهمترین مزیت‌های این استان دانست و گفت: گلستان با داشتن هزار واحد تولید مرغ گوشتی، دومین تولید کننده مرغ کشور است که تلاش داریم با حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بخش، جایگاه استان را حفظ کرده و یا ارتقا دهیم.

هادی حق شناس در هنگام بازدید از شرکت صنایع زنجیره‌ای کاسپین طلایی چیکا گنبدکاووس اظهار داشت: این مجموعه تولیدی یکی از بزرگترین واحدهای تولید مرغ و تخم مرغ به لحاظ وسعت و میزان تولید در کشور است که با تکمیل تمامی واحدهای زنجیره تولید پیش بینی شده آن، بر وسعت فعالیت آن افزوده خواهد شد.

استان گلستان با دارا بودن ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، سه میلیون واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۴۸۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، از قطب های مهم کشاورزی ایران است.