تورم ۸۰ درصدی هزینه‌ تولید مرغ و تخم‌مرغ

تورم در بخش‌های تولیدی محصولات مرغداری صنعتی در زمستان گذشته نسبت به فصل مشابه ۱۳۹۶ تا مرز ۸۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، بررسی آمار مرکز آمار در رابطه با شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در زمستان ١٣٩٧ نشان می‌دهد که شاخص کل قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در زمستان سال ١٣٩٧ به عدد ۵۳۶.۲۴ رسید که ١٣.٩٦ درصد نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) افزایش و ٧٩.٣٨ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، افزایش داشته است.

جزئیات این طرح حاکی از است که شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در استان‌ها نسبت به فصل قبل با افزایش و کاهش روبرو بوده است؛ به طوری که بیشترین میزان افزایش به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان شمالی با ۴۴.۲۵ و ایلام با ۴۳.۶۷ درصد است.

همچنین تمام استان‌ها نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش قیمت داشته‌اند؛ استان گیلان با ٢١١.٤١ درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به فصل مشابه سال قبل تجربه کرده است.

مرغ

در فصل مورد بررسی شاخص گروه مرغ به ۶۵۷.۳۷ واحد رسیده که نسبت به فصل قبل ۲۵.۰۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۱۴.۵۷ درصد افزایش یافته است. همه اقلام این گروه شامل پولت ۲۴.۶۴، مرغ گوشتی ۳۲.۹۶ و جوجه یکروزه ۱۰.۰۸ درصد نسبت به فصل قبل افزایش داشته‌اند.

تخم‌مرغ

در زمستان ١٣٩٧ شاخص گروه تخم مرغ به ۲۹۹.۲۵ واحد رسیده که نسبت به فصل قبل ۱۶.۰۷ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۰.۶۵ درصد افزایش یافته است. در این گروه تخم مرغ نطفه‌دار ۱۲.۹۹ و تخم مرغ خوراکی ۱۹.۰۳ درصد نسبت به فصل قبل کاهش نشان می‌دهد.

سایر گروه‌ها

اما در سایر بخش‌ها، در زمستان ١٣٩٧ شاخص کود به ۱۰۸۹.۵۰ واحد رسیده که نسبت به فصل قبل ۱۳.۴۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۱.۵۷ درصد افزایش یافته است.

تغییرات شاخص قیمت تولید کننده محصولات مرغداری‌ها