بورس جایگزین ملک و خودرو!

یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که با توجه به رشد قیمتی که در همه کالاها وجود داشته، مردم با پس اندازهای کوچک نمیتوانند در ملک یا خودرو سرمایه گذاری کنند و گزینه های سرمایه گذاری به سپرده بانکی و طلا و سهام محدود شده است. بنابراین نقدینگی که در جامعه وجود دارد به سمت بازار سهام می آید.

ولید هلالات در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند حرکت شاخص کل بورس طی دو سال گذشته اظهار کرد: شاخص کل بورس در شهریور سال قبل به مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید و پس از آن در چهار مرحله و در چهار دوره افت کرد. در ابتدای بهمن ماه سال قبل نیز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. از ابتدای بهمن ماه با وقوع برخی تحولات در بازارهای جهانی و نرخ بهره داخلی و همچنین اتمام ریسک‌های بودجه امیدواری هایی ایجاد و باعث شد شاهد صعودی شدن بازار تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد باشیم.

وی ادامه داد: تقریبا از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تا کنون، یعنی بعد از گذشت دو سال، شاخص کل همچنان در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است. یعنی تقریبا چهار تا پنج مرتبه است که علی رغم تغییر متغیرها و شرایط شاخص چه در مسیر نزول و چه سقوط این عدد را میبیند.

گام صعودی بورس در میان مدت

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: موضوعی که وجود دارد این است که با توجه به تورمی که وجود دارد و تقسیم سودی که در شاخص کل لحاظ می شود، هرچقدر زمان می گذرد با وجود آنکه شاخص کل در اعداد قبلی باقی مانده، اما ریسک پایین تر است. زیرا هم بخشی از قیمت ها تعدیل شده‌ و هم تورم درآمد شرکت‌ها را افزایش داده است. از طرف دیگر بخشی از صنایع هم توانستند تولید خود را با طرح‌های توسعه‌ای تقویت کنند. البته تولید و درآمد برخی از شرکت‌های بورسی نیز به واسطه قطعی گاز و برق کاهش پیدا کرده است.

هلالات با بیان اینکه میتواند در کوتاه مدت یک گام صعودی را برای بورس پیش بینی کرد، توضیح داد: اگر مفروضات به شکل فعلی باشد، یعنی نرخ بهره و قیمت‌های جهانی به همین میزان باشند، بازار میتواند در میان مدت یک گام صعودی داشته باشد، اما یک رشد با اهمیت بعید به نظر میرسد. ریسک‌های سیاسی وضعیت برجام و نرخ ارز میتوانند در ماه‌های آینده تاثیر زیادی روی بورس بگذارند.

بررسی تاثیر نرخ ارز روی بورس

وی درمورد تاثیر نرخ ارز روی بورس اظهار کرد: اگر پیش بینی شود که قرار است نرخ ارز در محدوده بالا پایدار بماند، احتمال اینکه بخشی از منابع ریالی جامعه به سمت بورس بیاید وجود دارد. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که از بورس حمایت میکند قوانینی است که در بودجه امده است. مربوط به مالیات روی سپرده های حقوقی باعث شده است حقوقی ها که منابعی در سپرده بانکی داشتند یا با آن منابع مستقیما سهام بخرند و یا با آوردن آن منابع در صندوق های درامد ثابت به صورت غیرمستقیم برخی از پول خود را وارد بازار سهام هم کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حقوقی ها اخیرا فعال‌تر شده اند، گفت: تفاوت فعالیت حقوقی ها نسبت به گذشته در این است که اکنون با رغبت در بازار فعالیت میکنند.

هلالات ضمن بررسی سایر بازارهای مالی کشور اظهار کرد: با توجه به رشد قیمتی که در همه کالاها وجود داشته، مردم با پس اندازهای کوچک نمیتوانند در ملک یا خودرو سرمایه گذاری کنند و گزینه های سرمایه گذاری به سپرده بانکی و طلا و سهام محدود شده است. بنابراین نقدینگی که در جامعه وجود دارد به سمت بازار سهام می آید.

وی با بیان اینکه روند صعودی در بازا پایدار خواهد بود، گفت: به عبارت دیگر برخلاف قبل شاخص به محدوده یک میلیون و ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار واحد برنمیگردد. باید گفت درحال حاضر تمایل بازار بیشتر به نمادهایی است که مارکت آن ها متوسط و کوچک بوده، بنابراین دخالت های دولتی و دستوری در آن ها کمتر است اما سودآور هم هستند.