برنج ایرانی از سفره شهروندان حذف می‌شود؟

گرچه دولت همچنان قیمت برنج مرغوب ایرانی را در محدوده ۶۵ هزار تومان می‌داند، اما بررسی بازار نشان از رکوردشکنی‌های جدید و عبور برنج ایرانی از نرخ ۱۰۰ هزار تومان دارد. در همین زمینه مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، مافیا را مانع کاهش قیمت این محصول کشاورزی می‌داند.
به گزارش صدای بورس، قیمت برنج ایرانی از ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرد تا بیش از پیش شاهد حذف این محصول از سفره ایرانیان باشیم. دلایل مختلفی ازجمله احتکار، حضور مافیا و محدودیت واردات برای افزایش قیمت برنج برشمرده می‌شود. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم،خودکفایی برنج را اولویت وزارتخانه خود اعلام کرد.

حالا اما یک سال هم از دوران حضور ساداتی‌نژاد در این وزارتخانه نمی‌گذرد که شاهد رکوردشکنی‌های جدید در بازار برنج هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: محدودیت واردات برنج خارجی باعث شد تا قیمت برنج ایرانی نجومی شود. از سوی دیگر، اخباری مبنی بر احتکار برنج به گوش می‌رسد. اکنون لازم است برنج‌های احتکارشده وارد بازار شود تا قیمت‌ها کاهش یابد.

مسیح کشاورز اظهار کرد: نوسان قیمت برنج از سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در حال حاضر کشاورزان برنج‌ خود را بین ۶۵ هزار تا ۶۸ هزار می‌فروشند. در همین شرایط دولت از خرده‌فروشان انتظار دارد که هر کیلوگرم برنج را با نرخ ۶۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برساند.

او افزود: قیمت برنج که دولت تصویب کرد برای خرده‌فروشان به‌صرفه نیست. از این رو آن‌ها از فروش برنج‌هایی که نرخ مصوب دولتی دارند خودداری می‌کنند. بدین شکل اکنون هر کیلوگرم برنج در محدوده ۱۰۰ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها معامله می‌شود.

وی ادامه داد: دولت زمانی برای برنج قیمت دستوری گذاشت که نرخ این محصول از ۹۵ هزار تومان گذشته بود. در واقع برنج قیمت خود را در بازار پیدا کرد و بین ۷۰ هزار تا ۹۵ هزار تومان معامله می‌شد. طبیعتا بازگشت این قیمت به نرخ مصوب به نوعی غیرممکن به نظر می‌رسید. برنج باید در ابتدای فصل برداشت که ۳۴ هزار تومان بود قیمت‌گذاری می‌شد.

چرا قیمت برنج کاهش نیافت؟

کشاورز در ادامه تشریح کرد: در حال حاضر برنج ایرانی به دست افراد واسطه افتاده و در واقع نوعی مافیا پشت آن وجود دارد. تشکل و انجمن خودخوانده‌ای در این حوزه تشکیل شده که زمانی حرفی از کاهش قیمت یا رکود باشد، وارد میدان می‌شوند. در حال حاضر که قیمت برنج ایرانی به محدوده ۱۰۰ هزار تومان رسید هیچ صدایی از این انجمن به گوش نمی‌رسد. ما باید منافع مصرف‌کننده را در نظر بگیریم.

وی به تجارت نیوز گفت: سیاست دولت درباره برنج ایرانی از ابتدا اشتباه بود. دولت واردات برنج خارجی را در سال گذشته محدود کرد و در فصل برداشت برنج ایرانی به مدت چهار ماه ممنوعیت واردات داشتیم.

او عنوان کرد: کمبود و گرانی برنج خارجی بهانه‌ای شد برای دلال‌ها و واسطه‌های برنج ایرانی که قیمت این برنج را افزایش دهند. این سیاست در سال جاری نباید مجددا تکرار شود.
برنج خارجی جاگزین برنج ایرانی می‌شود؟

این مقام صنفی ادامه داد: این اتفاق‌ها می‌تواند باعث خارج شدن برنج ایرانی از سفره‌ها و استفاده بیشتر از برنج خارجی شود. از این رو، تقاضا برای برنج خارجی رو به افزایش است و این موضوع در بلندمدت به ضرر بازار برنج ایرانی تمام می‌شود.

این مقام صنفی عتوان: دلال‌ها و واسطه‌ها نگاه بلندمدت به این موضوع ندارند و به دنبال اهداف مقطعی هستند و از بین رفتن برنج ایرانی برای آن‌ها حائز اهمیت نیست. در واقع آنها به فکر سود لحظه‌ای خود هستند. دولت نباید با تصمیمات خود بهانه‌ای به‌دست افراد سودجو بدهد.