برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۰۰ هزار تنی تولید تخم مرغ با هدف صادرات

رضا ترکاشوند – مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار میهن – با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام کشور به صورت پله‌کانی قیمت خرید حمایتی تخم مرغ را افزایش می‌دهد،‌ اظهار کرد: این شرکت قیمت خرید حمایتی هر کیلوگرم تخم مرغ را از 5 هزار و 500 تومان آغاز، در هفته‌ گذشته به 6 هزار تومان رساند و از ابتدای هفته‌جاری به 6 هزا ر و 500 تومان افزایش خواهد داد. وی تاکید کرد: البته این قیمت‌ها با قیمت واقعی که مد نظر ما است همچنان فاصله دارد.
ترکاشوند با یادآوری اینکه قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم 7 هزار و 740 تومان است، افزود: سیاست بر این بود که با خرید حمایتی بازار تخم مرغ متعادل شود، اما با توجه به کندی کار همچنان شاهد پایین بودن قیمت تخم مرغ در بازار و زیان مرغداران هستیم.
وی ادامه داد: در خواست ما این است که تا رسیدن به قیمت مصوب، شرکت پشتبانی امور دام در کنار صنعت مرغ تخمگذار کشور باشد تا مرغداران از حاشیه زیان خارج شوند و تولید ادامه داشته باشد.
ترکاشوند با تاکید بر اینکه ما از محدودیت‌های دولت در زمینه منابع مالی مطلع هستیم، گفت: واقعیت این است که مرغداران نیز باید به فکر چگونگی مدیریت تولید خود باشند چراکه دولت نیز محدودیت‌های دارد و کندی پیاده‌سازی خرید حمایتی به دلیل محدویت‌ها است.
به گفته وی؛ ‌دلیل مواجه شدن بازار با حجم بالای مازاد تخم مرغ؛ برنامه ریزی برای افزایش تولید 100 هزار تنی این کالا با هدف صادرات در سال جاری بوده که محقق نشد است.
ترکاشوند اظهار کرد: علاوه بر مدیریت تولید، باید توسعه بازارهای صادراتی نیز دنبال و مشکلات پیش روی آن حل شود.
وی نقش دولت در حل مشکلات پیش‌روی صادرات را بسیار پر رنگ دانست و گفت: کمک‌های دولتی می‌تواند به صورت در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی و رفع موانع صادرات باشد.
ترکاشوند افزود: در این مسیر سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت با توجه به امکانات خود مانند رایزن‌های بازرگانی که در کشورهای هدف صادراتی دارند، می توانند بسیار کمک کننده باشند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ما به دنبال این هستیم که با کشورهای هدف وارد مذاکره شویم و تفاهمنامه‌های با آن‌ها به امضاء برسانیم و بازارهای صادراتی را دوباره احیا کنیم.

صادرات تخم مرغ بسیار کم شده است
ترکاشوند درباره آخرین وضعیت صادرات ‌تخم‌مرغ از کشور، گفت: در حال حاضر میزان صادرات بسیار کم شده است، از زمانی که صادرات تخم مرغ رفع ممنوعیت شد در یک مقطعی (خرداد و تیر ماه) شرایط خوب بود، اما بعد از آن به خاطر شرایط رقابتی صادرات خیلی کم شد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار میهن ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم سهم خود را از بازار صادراتی تخم‌مرغ دوباره پس بگیرم و در این راه مسئولان نیز باید کمک کنند تا از ظرفیت ایجاد شده بهترین بهره‌بردای شود.
ترکاشوند تاکید کرد: مسئولان به جای تصمیمات یکشبه برای ممنوعیت صادرات، به دستگاه‌های مربوط به توسعه تجارت ماموریت دهند تا به کمک ما بیایند، ما نیز حاضر هستیم با طرف‌های تجاری وارد مذاکره شویم و رضایت آن‌ها را جلب کنیم.