بررسی تاثیر کاهش ۸۰ درصدی مالیات روی بورس

باتوجه به موافقت رییس جمهوری با کاهش ۸۰ درصدی سهم مالیات دولت از فروش سهام، یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اجرای این موضوع به رشد بازار کمک خواهد کرد.

نیما میرزایی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه یکی از معضلات بازار سرمایه نرخ بالای کارمزد و مالیات است، اظهار کرد: این موارد به صورت مستقیم نقدشوندگی بازار را تحت تاثیر قرار داده است. البته در شرایط فعلی اولویت‌های دیگری هم در بازار وجود دارد که درحال بررسی هستند، اما سهم مالیات دولت از فروش سهام از زمان قدیم جذابیت بازار را کم کرده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در صورتی که کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام تصویب و به تایید سران سه قوه برسد، در گام نخست به نقدشوندگی بازار کمک کند. در گام بعدی نیز باعث افزایش ارزش معاملات می شود.

به اعتقاد این کارشناس، از آنجاکه در بازار ایران بین ارزش معاملات و شاخص کل همبستگی وجود دارد، می‌توان انتظار داشت که کاهش مالیات فروش سهام به رشد بازار کمک کند.

بر اساس این گزارش، در جلسه دوم آبان ستاد اقتصادی دولت با حضور ریاست سازمان بورس، پیشنهاد کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام از سوی رئیس‌جمهور مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد این مورد در دستور کار شورای سران سه قوه قرار گیرد.

اگر این پیشنهاد مصوب شود، سهم مالیات دولت از فروش سهام از ۰.۵ به ۰.۱ درصد کاهش می‌یابد که این امر علاوه بر روان‌تر شدن معاملات، هزینه معاملات برای سهامداران خرد بازار سهام کاهش خواهد داشت.