بخش‌خصوصی حتی یک کیلو هم شکر با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد نکرد

یک مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: بخش خصوصی حتی یک کیلوگرم شکر هم، با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور نکرده است و همه واردات از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، شهباز حسن پور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به مصوبه مجلس در شهریور گذشته مبنی بر کنترل بیشتر بازار به وسیله دولت و اختیار توزیع کالا برگ الکترونیک برای کالاهای اساسی، افزود: دولت به مصوبه مجلس درست عمل نکرده است و باید با راهکار جدید و به صورت پاسخگو، وارد بازار شود.

وی گفت: در بودجه سال ۹۸ نیز اجازه استفاده از ۱۴ میلیارد دلار، ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی به دولت داده شده است.

دولت پاسخگوی گرانی کالاهای اساسی باشد

حسن پور ادامه داد: افرادی می‌گویند گوشت و شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و توزیع شده است، پاسخ دهند آیا این توزیع فقط در تهران و چند شهر بوده یا در سراسر کشور توزیع شده است.

وی گفت: مشکل اصلی در توزیع کالاها، رانت است و افرادی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کالاهای را وارد کرده‌اند، با این قیمت به دست مصرف کننده نرسانده‌اند.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت برای پول‌های سرگردان در کشور برنامه‌ای ندارد، افزود: دولت باید کالاهای ضروری ماه رمضان را خریداری و ذخیره می‌کرد؛ زیرا مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده است درباره کالاهای اساسی هر طور صلاح می‌داند، عمل کند.

جزئیات برنامه تنظیم بازار ماه رمضان

همچنین محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت نیز در این برنامه گفت: از ابتدای امسال، بازار کالاهای اساسی را به ثبات و آرامش رسانده‌ایم.

وی افزود: در بحث تنظیم بازار تلاش کرده‌ایم تأمین کالا دچار مشکل نشود و منابعی را از ذخایر راهبردی کشور به تأمین این کالاها در بازار اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می‌شود.

کلامی گفت: سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیاز بازار کشور است که حدود ۲ میلیون تن در داخل و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن وارد می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت افزود: آنچه که دولت وارد کرده است با حداکثر نرخ ۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد؛ اما در مورد برنج تولید داخل، قیمت به دلیل برخی شایعات افزایش پیدا کرد.

وی گفت: آسیب خزانه‌های نشاء برنج به دلیل سیل، شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای امسال تأمین می‌کند.

کلامی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند؛ اما بر اساس آنچه که می دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: نیاز کشور حدود دو میلیون ۴۰۰ هزار تن شکر است که دو میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود اما در سال ۹۷ به دلیل بارندگی‌ها، نیشکر با تأخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت.

کلامی افزود: ۶۰۰ هزار تن ذخایر شکر است و به هر متقاضی که بخواهد، شکر می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی‌کنند، گفت: برای ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن برنج با نرخ هفت هزار و ۴۰۰ تومان از نوع کیفی ۱۱۲۱، حدود ۲۰ هزار تن شکر و ۲۰ هزار تن روغن برای خانوارها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: ۱۲۰ هزار تن شکر و ۱۰ هزار تن روغن نیز سهمیه اصناف در ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: توزیع این اقلام به وسیله تعاونی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین و صنوف است.

وی گفت: ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۵ هزار تن گوشت قرمز درماه مبارک رمضان توزیع می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی عوارض صادرات خرما را اعلام کند

وی درباره افزایش قیمت خرما نیز گفت: دولت باید برای تعادل بخشی به بازار، در مقاطعی از سال ممنوعیت صادرات قرار داد؛ اما وزارت جهاد کشاورزی برقراری ممنوعیت صادرات را در دراز مدت نادرست می‌داند و اعلام کرده است باید برای صادرات عوارض قرار داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون وزارت جهاد، نرخ عوارض صادرات خرما را اعلام نکرده است؛ در حالی که ما باید ۵ روز پیش از ماه رمضان قیمت آن را اعلام کنیم.

وی گفت: ۳۵۰ هزار تن ذخیره خرما در کشور داریم و منتظر اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

کلامی ادامه داد: نباید دلالی و واسطه گری در خرید و فروش خرمای کشور ایجاد شود و با عرضه مستقیم این محصول در ماه رمضان، قیمت آن باید کاهش می‌یابد.

قیمت گوشت کاهش می‌یابد

همچنین منصور پوریان، رئیس شورای تأمین کننده دام زنده ایران نیز در این برنامه گفت: از ابتدای امسال با ثبات بازار گوشت روبرو هستیم و قیمت‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: اکنون قیمت دام زنده سبک ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان است و قیمت لاشه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان کاهش یافته است.

پوریان گفت: سال ۹۷ سال تنفس برای تولید دام داخلی بود و امسال با افزایش تولید دام داخلی قیمت‌ها بیش از این کاهش خواهد یافت.

دلیل افزایش قیمت خرما

در ادامه محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز در این برنامه گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات خرما به عراق افزایش یافته و این دلیل بالا رفتن قیمت خرما است.

وی افزود: در بهمن سال گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش صادرات و در پی آن بالا رفتن قیمت خرما نامه نوشتیم؛ اما اتفاقی رخ نداد.

همچنین هوشیار فقیهی، معاون برنامه ریزی و اقتصاد اتاق اصناف ایران نیز در این برنامه با بیان اینکه وظیفه ما رعایت حاشیه سود و جلوگیری از گرانفروشی است افزود: از دو میلیون و ۸۰۰ هزار بازرسی در سال ۹۷، فقط سه درصد اصناف خلاف داشته‌اند که پرونده آنها به سازمان تعزیرات ارجاع داده شد.

دستورالعمل جدید نظارت بر توزیع کالاها ابلاغ شد

در عین حال، سید داوود موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت نیز در این برنامه گفت: برای تشدید نظارت بر توزیع کالاها ۲۷ فروردین امسال دستور عمل جدیدی را به استان‌های ابلاغ کرده‌ایم.

وی گفت: برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ای برای برپایی نمایشگاه نداریم و اختیار آن به استانداران واگذار شده است.

وی ادامه داد: احتمال افزایش قیمت خرما و نتیجه پایش تولید و صادرات این محصول را در دی سال گذشته به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم.